Vad
hände med August Strindberg på 90-talet, efter de förföljelseföreställningar
som följde efter skilsmässan från Siri von Essen, följt av det havererade
äktenskapet med Frida Uhl? En ”kris”, som det står på wikipedia, en åsikt som
delas av Strindbergforskningen?
Nja,
menar Henrik Johnsson i sin nya bok Det
oändliga sammanhanget. August Strindbergs ockulta vetenskap. Här får vi
inblickar i ett psyke – Strindbergs – som rör sig hit och dit (eller snarare
kors och tvärs, mest tvärs) över tidens flyktiga idéer kring esoterisk kunskap.
Den möjligen förenklade bilden av Strindbergs jag som splittrat i ett
exoteriskt/offentligt och esoteriskt/privat nyanseras successivt av Johnsson i
denna rikhaltiga studie.
Kris?
Nä, mer en medveten undersökning, med rötter i de idéer som Strindberg
sysselsatte sig med under sitt mer produktiva 80-tal. En stor del av boken
ägnas åt främst dessa 80-talsskrifter, medan vi får vänta ända tills sista
kapitlet innan vi får den efterlängtade analysen av Inferno, kanske Strindbergs mest glimrande verk. I stället för
Inferno-kris förordas här Inferno-period som begrepp. En period som
sträcker sig från sommaren 1896 till hösten 1898.
I
Johnssons uppfattning är Strindbergs upplevelser under 90-talet väl förberedda
och planlagda. Flera olika intressen löper samman hos den stackars författaren
– Strindberg – här: religionen, psykiatrin, naturvetenskapen. När man skakar
ingredienserna utkristalliseras en besynnerlig ockultism, Strindbergs högst
privata symbios, som fortfarande är beroende av väldokumenterade källor. Han
var en girig läsare, en svamp som villigt sög i sig vad han kunde hitta. En
svamp, ja, eller en vampyr …
Johnsson
visar också hur viktig tidsandan var: under 90-talet främst rörde sig många
intellektuella mot ockultism och parapsykologin, något som också märks i
tematiken i flera av de litterära verken under denna fin de siècle-epok. Det
räcker med att anföra Selma Lagerlöf som exempel. Vi får veta en del om
kontexten, och Johnsson menar sig arbeta med nyhistoricismens metod, där alltså
texten inte ses som en produkt fristående från tidsandan. Därför blir detta också
ett stycke kulturhistoria. Fast det är mer en fråga om känslighet än metod, och
i bästa fall ett slags litteraturarkelogi. Men skit i termerna, nöj dig med att
det är sakkunnigt och initierat. Att vi tas rätt in i Strindbergs tankevärld,
och att Inferno placeras i sitt rätta
sammanhang.
Det
är tydligt att naturalismens idéer passade Strindberg bra. Den utgjorde också
en god grund för den esoterism som så att säga tog över hos honom, eller som
Johnsson visar, mer var en naturlig följd av de tidigare intressena. Hur ska
gulddrömmarna då försvaras? Den uppenbara dårskapen – eller, som en ”metafysisk
alkemi”, vilket ju bara låter som billig efterhandskonstruktion? ”Name one
genius that ain’t crazy”, rappar Kanye West sedvanligt ödmjukt på ”Feedback”
från nya skivan ”The Life of Pablo”, och i sin recension i DN gör Nicholas
Ringskog Ferrada-Noli just en koppling mellan de hybrissuktande konstnärerna Kanye
och August, och ja, kanske det. Det må låta som ännu en björntjänst, men jag
skulle vilja föreslå hypotesen att ibland blir idéerna för stora för människan.
En del dårskaper sipprar då igenom, och med hjälp av tiden blir några av
dårskaperna genialiska tankar – tänk, hen var verkligen före sin tid! – medan
somliga andra tankar, de var bara ”boss”. För den delen verkar det mesta av
storhetsvansinnet vara lika mycket påklistrat för att dölja självföraktet som
clownens leende är det för att dölja sorgsenheten.
Det
är med hjälp av vitalismen Strindberg tar sig in i de ockulta vetenskaperna,
och Johnsson påpekar mycket riktigt att Sven Delblanc är en av få som på allvar
intresserat sig för Strindbergs vitalism. Det här påverkar hur han förhåller
sig både till maten – allra helst så blodigt kött som möjligt – och
sexualiteten, med efterhängsna fantasier om dels själsliga kopplingar och dels
inbillningar att vid samlag stå i homosexuell kontakt med kvinnans tidigare
män. Det är med en blandning av stolligheter och skarpsinne Strindberg tar sig
an allt nytt, och vi kan tycka vad vi vill, men ofrånkomligt berikar det hans
litteratur, och gör honom till den mest spännande och oförutsägbara svenska
författaren.
Men
ändå! Att läsa Strindberg under hans esoteriska period är att bli instängd i
hans värld, och det är kanske paradoxalt i sig, att den borde utgöra mer av
befrielse. Det är trots allt unket där, med dess begränsningar som tankarna
studsar mot. Hur fri hans prosa – Strindbergs – än är, så stöts den mot tankevärldens
galler, och det är möjligen där Strindbergsparadoxen föreligger, i den
nödvändiga frihetsprosan som en illusion eller önskedröm, skriven i
medvetenheten om att vara inlåst i sina egna tankar. För det är ett
besynnerligt grepp han – Strindberg – tar om sanningen. Otillåtet, enligt alla
regelböcker. Kanske för att det är ensamheten i sig han söker, att det är en
medveten strategi att uppvakta en verksamhet som gör sällskap besvärligt.
Nåväl,
det här är en klarsynt och givande bok. Om Strindberg då och då har svårt för
den bokstavliga sanningen har Johnsson inte det, och i den mån hans analyser
gör sig beroende av upprepningar undrar jag om det inte beror på Strindbergs
upprepningar – hack i hans – Strindbergs – tänkande. Dock saknar jag svar på en
viktig fråga, men den kanske ska sökas i en annan bok: (när) skrev Strindberg
fiktion? Det handlar alltid om ett utforskande av gränsen mellan sanning och
fantasi, och han är en performativ författare, som jobbar med iscensättningar.
Existensen blir för honom, enligt Johnson, både en roman och fullt verkligt
liv: ”Det är däremot inte säkert att den biografiske personen August Strindberg
faktiskt tror detta. Det är ett sätt att betrakta verkligheten som här framträder
kan ses som ett utslag av en esoterisk världsåskådning. Man kan dock lika gärna
hävda att Strindberg spelar en roll, alltså att han experimenterar med en
esoterisk ståndpunkt och lever sig in i hur en esoteriker skulle betrakta
världen och sedan skriver skönlitteratur utifrån detta perspektiv.”
Henrik Johnsson skriver med inlevelse – kanske för mycket? Å andra sidan, när det handlar om Strindberg blir inlevelsen en nödvändighet. Hädiskt nog skulle jag nästan vilja hävda att det är en tillgång att läsa Strindberg okritiskt, i synnerhet kring detta ämne, Inferno-
Kan
det finnas för många böcker om Strindberg? Fråga dig i stället vad du
egentligen vet, och vad som är lärdomar inhämtade i andrahand. Förvisso, att
läsa Johnssons bok är att gå en genväg – hans källarbete är synnerligen
företagsamt utfört, men det är ju lätt att gå härifrån in i böcker som du blir
nyfiken på. Strindbergs lära om makterna har varit inflytelserik, och det kan
ju vara kul att söka upp ställen där han redovisar hur dessa makter konspirerar
mot honom. Det här är i vilket fall en oerhört påkostad bok, med dunkelsobra
illustrationer av Kristoffer Nilsson, samt en cd där Stig Larsson, som väl
under sitt 80- och 90-tal var en slags Strindberg, läser ur En blå bok till musik av Differnet. ”Alltigenom
kolsvart”, mässar Larsson ömt, en rad från Strindbergs verk som kritiker (av Hamlet). Larsson är ju en suverän
uppläsare, och det är onekligen en ockult upplevelse i sig att lyssna på hans
röst med Differnets musik.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.