För några
år sedan kunde vi på kultursidorna ofta läsa klichén ”tv-serien är den nya
romanen”. En försynt invändning kunde då vara att tv-serien snarare var den nya
romansviten, i åtta säsonger eller fler. ”Tv-serien är den nya en produktiv
författares samlade romanproduktion” skulle min tolkning av begreppet vara. Filmens
tidigare riktmärke på 90 minuter har också förlängts, så att filmerna
rutinmässigt håller på i 2 och en halv timme eller längre.
Givetvis
är det krasst ekonomiska skäl som dikterar de nya villkoren. Tv-serier som är
framgångsrika år efter år genererar större inkomster och mer intresse hos de
kultursidor som upplåter stort utrymme åt att diskutera intrigen i serier som Mad Men, vars sjunde och avslutande
säsong avslutas 17 maj i USA. Filmer som är längre ökar nog också
popcornförsäljningen.
Mad Man. |
Det är
inte bara tv-serier och film som har blivit för långa. Även böcker håller på
att utmana formatet. Tänk på Karl Ove Knausgårds Min kamp, där den avslutande del 6 var 1119 sidor i sitt norska
original. Eller Lars Noréns två dagböcker, där ingen har orkat räkna de
opaginerade sidorna. Moa Matthis skrev i DN (25/9 2014) om tendensen med de
tjockare romanerna. Även här styr ekonomin. Läsare eftertraktar tjocka böcker,
med hänsyn till priset. Och det är klart: den normala läsaren vill nog gärna ha
en läsupplevelse som varar en längre tid.
Men den
som läser något mer än en normal läsare beklagar ofta en allt mer uttunnad
intrig, onödiga upprepningar och överflödiga dialogpartier som gärna kunde ha
strukits om det funnits någorlunda bestämda redaktörer på förlagen. Givetvis
finns det filmer som kräver det längre formatet, liksom det finns romaner där
det är nödvändigt med fördjupningen och variationen. Men dessa exempel är undantag
och inte regel.
När Bengt
Ohlson skrev om Hjalmar Söderbergs Doktor
Glas ur pastor Gregorius perspektiv blev hans bok nästan tre gånger så
lång. Samma förhållande gäller för Johanna Nilsson när hon med Det grönare djupet skriver Karin Boyes Kallocain ur hustrun Lindas
perspektiv.
Jag
tänker ofta på hur cd-industrin under det tidiga 90-talet orsakade en
kvalitativ nedgång på de popskivor jag lyssnade på, med dels utfyllnadslåtar
och dels onödigt långa låtar, upp till fem minuter. Allt för att komma nära den
sjuttiominutersgräns som cd-formatet tillät. Tack och lov kraschade
skivindustrin, och nu är skivorna tillbaka på den perfekta längden, alltså 40
minuter.
Länge
trodde jag att diktsamlingen skulle vara den sista bastionen. Tidigare rörde
det sig om en tunn volym på kanske 60-70 sidor. Räknat per ord var diktböckerna
en dålig affär för läsaren, men hen fick tillfälle att läsa om boken, och hade
kanske utan dessa omläsningar inte fått tillfälle att upptäcka varför en bok
som Inger Christensens Fjärilsdalen
(42 sidor) är så svindlande att läsa. Nu kan en diktsamling vara minst lika
tjock som en roman. Lars Mikael Raattamaas Kommunismen
var 365 sidor lång, Göran Sonnevis Bok
utan namn 815 sidor, och Johan Jönsons mot.
vidare. mot 1562 sidor.
Går det
att åstadkomma förändring? Ofta talas om det förflutna som en gyllene epok då
alla hade tid att läsa dagstidningarnas långa djuplodande artiklar. Jag är inte
säker på att det är rätt väg att gå: ett kortare format kräver mer av sin
skribent, i form av pregnans, stringens, och inte minst prioritering av
materialet. Därför kunde ett råd till framtiden vara att snegla mot den
reduktion som exempelvis Marguerite Duras ägnade sig åt på 80-talet. Jag läser
nu de nyutgivna Atlantmannen (41
sidor) och Horan på den normandiska
kusten (29 sidor). Inte ett överflödigt ord.
(Också
publicerad i Jönköpings-Posten 13/5 2015)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.