1940 skrev Karin Boye sin ”roman från 2000-talet”, Kallocain. Nu, när vi befinner oss i
2000-talet, skriver Johanna Nilsson uppföljaren Det grönare djupet. Det har gått några årtionden, så vi lär
(fortfarande) befinna oss i framtiden, ännu längre in i 2000-talet.
I Ökenstaden bor den nu 59-åriga Linda Kall med dottern Laila.
Sonen Ossu är elitsoldat och den andra dottern Maryl har gått in i drogdimman.
Leo torde vara kvar i sin fångenskap, men säker kan man inte vara. Laila föder
dottern Nova – fadern har begått självmord – och samma natt blir det statskupp,
då Kalipso Lavris/Mirjam Boog tar över ruljangsen med totalitära metoder. Till
sin hjälp har hon den nya drogen Kallocain 2, framställd av Laila, som går i
pappans kemiska fotspår: hon har påpassligt nog med hjälp av fotografiskt minne
memorerat hans kemiska formler. En mytisk fiende vid namn ”Damen” omnämns, men
det är oklart om hon existerar.
En av invånarna i Ökenstaden är Edo Rissen, Leos forna
antagonist/dubbelgångare, som han med viss rätt var svartsjuk på. Här rör sig
Edo mot det ”grönare djup” han själv var med om att formulera i Boyes roman.
Det vill säga bort från den ändå relativt reformvänliga Ökenstaden, mot
Klippstaden. En av de karaktärer vi möter är en kvinna i fyrtioårsåldern vid
namn Bernur.
Ett av de problem Nilsson stöter på är hur hon ska förvalta
Boyes säregna stil. Hon ger sig på en slags pastisch, som bara ibland fungerar.
Men där Boye skriver förtätad och effektiv thriller är Nilsson mångordig och
väldigt angelägen att få med alla sina tankespår. Då bromsas skeendet, och vad
som tilltar är långa dialogpartier, ständiga upprepningar av likartade idéer. När
drogen injiceras på invånarna här är det en långdragen procedur. En av
poängerna med Kallocain är också det
tillknäppta, att vi tvingas spekulera kring orsaker, bakgrund, bevekelsegrunder
– här blir allt blottlagt, och vi får veta mer än vi frågat efter kring saker
som Lindas familjehistoria, om hennes föräldrar till exempel. Dessutom är
Nilssons framtid beroende av trohet mot Boyes tänkta framtid, så pass att vi
inte kommit längre än till radiolyssnande och papperstidningar.
Det kanske hade varit bättre om Nilsson avstått från lockelsen
att låta Rissen citera Martin Luther King, att låta Linda läsa dikter av Karin
Boye, att citera ur Orwells 1984 och
nämna Platons ”hyfsat djupa” filosofi. De spår av tidigare kultur som refereras
till är ett steg bort från Boyes estetik, som var så klaustrofobisk och
världsfrånvänd – och därför så övertygande. Här är det för mycket lek, för lite
allvar, för mycket av förnumstighet: ”Ångest är en gripklo av järn över hela
mitt huvud”, och en lite väl övertydlig satir, som ska föra tanken till både
apartheid (bänkar målade i olika färger) och nazismen (gaskamrar, massgravar).
Att skriva in homosexuella parrelationer är också något som blir en lite väl
lättplockad tribut till Boye.
När de rökpinnar som kompisen Rose röker antyds ligga bakom
hennes dåliga kondition känns det som att Nilsson skriver för barn. Linda har
gröna fingrar, och överlag är färgsymboliken också på det övertydliga planet.
Rose är rödhårig, och de rödhåriga blir föremål för sådan förföljelse att även
ätandet av röd mat blir misstänkliggjord, och den gröna kallocainfärgen
återkommer i gröna piller som blir motgift mot den blåa drogen som Boog
framalstrar.
Nå, det här är ingen dålig bok, eller – den är inte oäven. Det
är kittlande att föreställa sig en fortsättning till Boyes abrupt avslutade
roman. Den förblir en av ytterst få svenska romaner med visst internationellt
rykte, för åtminstone bland S/F-fans har den en relativt central placering i
dess kanon. Men vad Nilsson skulle ha tjänat på är att kapa de långa
stillastående partierna, däribland drömredovisningsplikten, och arbetat mer med
språket, som ger ett mekaniskt intryck med sin i och för sig medvetna
byråkratiska prägel, men som skapar en paradoxal stelhet åt de karaktärer som
ska föreställa livfulla och organiska.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.