Här
kommer jag med en text om ännu en diktsamling. Bryr ni er? Ja, faktiskt, för
när jag kollar statistik är det påfallande ofta just recensioner av
diktsamlingar som får fler träffar än när jag skriver om romaner. Ska man ens läsa dikter, när världen brinner,
som det brukar heta? Är det inte vettigare att ägna sig åt miljön, engagera sig
politiskt, åt välgörenhet? Orkar jag, orkar ni?
Men fuck
det, för korrigering: här kommer jag med en text om ännu en dansk diktsamling. Tjugoåttaåriga
debutanten Liv Sejrbo Lidegaard ger ut Fælleden
(Gyldendal), som nog ska översättas som allmänningar, alltså som den jord vi
alla äger. Hon är utbildad på den bekanta Litterär gestaltning från Göteborgs
universitet.
Det är en
bok som tar upp frågan vad vi gör med våra liv. Diktjaget ställer sin förundran
till förfogande. Förvisso, det är fint att göra saker politiskt, men poeter gör
också ett politiskt arbete. Att skriva dikter som gör intryck, med förmågan att
skära rätt in i en läsares liv – det är ibland mer än du kan åstadkomma om du
sätter din håg till partipolitiken.
För det
måste vara något allvarligt stört med poeter, som fortsätter, trots att
marknaden inte har annat att visa än den bortvända ryggen. ”Skriv romaner”,
säger marknaden, ”och allra helst deckare”. Men poeterna ihärdar. Behövs
poesin? Ja, svarar jag, och ämnar exemplifiera det med Sejrbo Lidegaards bok.
Till att
börja med är det en fråga om samhörighet. Poesin lär oss mycket: en av de
viktigaste sakerna är hur mycket mer ett ”vi” väger än ett ”du” och ”jag” och
”dom”. Sejrbo Lidegaards dikter ställer sin håg till naturen. Igen: dikter om
naturen, alltså. Omslagets feta färger passar ypperligt till innehållet.
Färgerna är så tjocka att de tar över texten, får den att nästan gömma sig i
prakten. Tätheten finns också i det språkliga uttrycket. En täthet som lägger
sig fint intill textens smått spärrade piktur – ja, för det är ett typsnitt som
ger luft åt orden, låter dem andas.
Naturen:
att längta dit, att vilja vara en del av den. Där man kan andas, ungefär. Där
det (fortfarande) finns luft. Texten bärs av en återhållen vrede, eller om det
är förtvivlan, eller om det är samma sak – jag har ofta svårt att skilja på
det. Eller om det rentav är uppgivenhet, såtillvida den kan vara återhållen:
”det er ikke et håb, det er et forsøg”, skriver Sejrbo Lidegaard. Några av de
poeter som citeras är Ann Jäderlund och Pernilla Berglund – samt Rihanna. I en
svit som ger intryck av att försöka skriva det upplöstas poesi. Det är som om hon
prövar sig fram i olika stilar, prövar olika röster. Tricket är att ge intryck
av att känna sig bekväm inom dessa olika stilar/röster, och det lyckas hon med
så pass att de andras röster bara försvinner. Det som kunde uppfattas som
orutin blir sin motsats, en självmedveten och självsäker egen röst. Det i sig
är en begåvning, att inte förbli statisk i sitt skrivande, att låta det befinna
sig i en rörelse, och att det är en egen rörelse.
Jäderlund
är en lämplig poet att spjärna mot, genom att vara så dynamisk, så fullständigt
fri. Även om hon på 90-talet skrev decenniets bästa svenska diktsamling med mörker mörka mörkt kristaller tillhör
hennes fyra 2000-talsböcker det mest häpnadsväckande jag har läst efter Edith
Södergran, så ja, nog är det dristigt gjort att vända sig dit. Men alltså också
lämpligt, så länge det görs med tillräckligt vässad penna. Jäderlund uppfinner
sig själv med varje ny bok, och något åt det hållet sker även här, när Sejrbo
Lidegaard i diktsamlingens tre delar skapar nya sätt att skriva.
Svenska
poeter blir som bekant uppläxade när de nyttjar slang, svordomar eller
anglicismer, medan jag ser en markant tendens mot en mer tillåtande kutym för
danska kolleger. Och hos Sejrbo Lidegaard är det snygga lite skevt, lite
kaxigt: ”nærmer mig et træ / svæver i fuckedness”. Låt gå för att jag inte får
det att hänga ihop; det är imponerande ändå, och det är fucking poesi.
I
dikterna är naturen som i bidan, som om den inte riktigt har infriat sina
löften. Även om det håller på att bli en kliché med den försvinnande jorden och
poeternas varning ser jag något nytt i Sejrbo Lidegaards infallsvinkel, i hur
hon låter naturen bli till i sitt mest lovande tillstånd, i det som Stendhal
skulle kalla ”löftet om lycka”. Och om det är hösten som är poesins huvudtrop
blir det här våren som gör det större intrycket. En vår där det extatiska är
nedtonat.
Ibland
tar Sejrbo Lidegaard i så att om inte hon så åtminstone dikten spricker, men
det kan få vara så, för sådan är våren. Dessutom: när detta sker, vilket inte
inträffar störande ofta, då bildas en nödvändig spricka och där skymtar poesin,
detta svårfångade väsen. Inte på sina eteriska lätta fotsulor, utan mer med
bastanta steg där fötterna fastnar i marken. Det blir ändå dikter som rör sig,
som sagt, där förbud inte utgör en gräns utan en möjlighet.
Dikter
där verbhjärtat bankar skevt och därför så vackert:
”sort
vand bobler
op gennem
risten
spreder
sig over brostenene
vi drejer
os om hinanden
vandet
over stenenene
fjerner
støvet
spejler
lyset
brister
mine
håndflader brænder”.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.