I
Sven Lindqvists bok Myten om Wu Tao-tzu kliver konstnären in
i sin egen tavla och försvinner. Något liknande låter Fredrik
Wiklund sin protagonist göra i sin debutroman Brentwoodsvindeln
(Lejd). Han bläddrar i en tidskrift, fängslas av bilderna, och
upptäcker hur lätt det är att bara kliva in i den världen, mingla
med modellerna.
Wiklund
har skrivit en kortroman, en genre som väl strikt räknat knappt
finns på svenska – det som på engelska heter ”novella”, ett
mellanting mellan novell och roman, och var omåttligt populär i
slutet av 1800-talet. Det är en genre som skapar sina egna
förutsättningar, sitt eget tilltal. Och det är något Wiklund
påpassligt utnyttjar, genom att vara lojal med den egenarten, och
hitta fram till ett helt eget tilltal.
Inte
för att det är mycket till handling att redovisa. Efter att ha
tagit sig från verkligheten in i fiktionen är det inte mycket som
händer. Huvudpersonen blir kompis med en av modellerna, men det är
inte det primära. Snarare blir romanen en utredning av växlingen
mellan det som är bokstavligt och det som är bildligt.
Ja,
det där som är skönlitteraturens funktion, fiktionens
grundförutsättning. Att det handlar om identifikation, att med
empatin som metod bli det du läser, det som är grunden i det
som berättas. Ja, jag vet: handböcker brukar tjata om att litterära
karaktärer bara är en uppsättning svarta bokstäver på en vit
yta. Hamlet går aldrig på toaletten (nä, men han svettas, och för
den delen, Leopold Bloom går på dass).
En
utredning, ja, och Wiklunds roman kan läsas som en hybrid mellan
essän och Joseph Conrads ”Mörkrets hjärta”, men där vi
förgäves letar efter en Kurtz. Här är det som att det påhittade
och konstruerade bryts mot det spontana. Det lekfulla – i det
obehärskade skrivandet. Det går att läsa ett satiriskt uppdrag
här, att Wiklund subtilt attackerar den instagram-kurtiserande
narcissismen. Voyeuren som blir sitt eget offer; hur mänskligheten
blivit bildens gisslan. Se här konsekvenserna av det! ”Titta på
mej / jag är nutidens rus”, som Eva Dahlgren sjöng för mer än
trettio år sedan.
Det
är minst sagt en intressant premiss som sätts igång, även om det
snart riskerar att bli en smula instängt:
”Här
är ljuset aldrig färskt, det är hela tiden samma sken som återigen
skildras, och lika nött som flanellen i våra skjortor, lika blekt,
faller det ännu en gång över våra ömmande axlar. Ja, det är i
denna belysning man håller fram skedarna framför våra munnar, det
är i dessa branta strålar vi ser dammet stiga. Jag har insett att
svårigheten med vårt projekt är att undersökningsobjekt är
immateriellt. Det är som en gas. Det är som en knappt förnimbar
dimma. Samtidigt så fullständigt konkret: bildernas tydlighet är
total. Det är som en konkretion i det abstrakta, detaljens lyskraft
i ett sammanhang som är oöverskådligt. Det är ett visualiserat
begär.”
Snarare
än Eva Dahlgren kan partier som dessa få en att utbrista i Louise
Hoffstens ”Beautiful but why?”
I
romanen färdas vi vidare mot det nya: nya ansikten, nya gestalter,
nya upplevelser, med de utbytbara människorna som fladdrar förbi.
De olika identiteterna. Redovisningen är detaljerad, en inventering
som kan erinra om Inger Christensens teknik i Alfabet, där
hon inskärper det som finns.
Efter
att ha skrivit två diktsamlingar som fått minimalt med
uppmärksamhet, vore det på tiden med ett större genombrott för
Wiklund. Den som inte räds det abstrakta ska förstås genast söka
upp den här lilla boken. Om inte annat så visar den faran med
inlevelse, att det är något som vi ska hantera med yttersta
varsamhet.
Essä?
SvaraRadera