På
ögruppen Guadeloupe utspelar sig Hans Gunnarssons nya
kollektivroman. Det är en roman som är lika rolig som orolig, men
det är människoskildringen som imponerar mest.
Författaren
C.G. delar många egenskaper med Hans Gunnarsson. Båda har skrivit
tre novellsamlingar och sex romaner, och båda har fått positiva
recensioner utan att nå den större läsekretsen. När nu H.G.
skriver romanen All
inclusive
ges C.G. uppdraget av en mystisk figur vid namn Boman att åka till
ögruppen Guadeloupe i Västindien för att skriva en kollektivroman
som utspelar sig där.
Men
C.G. är ju bara en fiktion, skapad av Gunnarsson, eller hur? I denna
hans hittills mest ambitiösa roman, både till omfång och
berättarteknik, leker han också med den självbiografiska trenden
som blivit så populär, här utsatt för ett finurligt attentat.
För
All
inclusive blir
under läsningen just den kollektivroman C.G. fått i uppdrag att
skriva. Flera personer dör under oklara omständigheter. C.G.
träffar en skum man som utger sig heta Boris, men visar sig ha orent
mjöl i sin påse. Uppdragsgivaren Boman försvinner. Vem i hela
världen kan man lita på?
Hur
mycket kan man exempelvis lita på Gunnarsson själv? Här förekommer
en kvinnlig kritiker som sågat C.G.s senaste roman, i
”skittidningen”, men några negativa recensioner av Gunnarssons
Försmådd
lyckas jag inte hitta. Det spelas en hel del golf här, liksom i den
tidigare romanen Albatross.
Att C.G. heter Gunnarsson är bara efternamnet.
Den
fråga Gunnarsson ställer rör sig bland annat kring vilket ansvar
man har för de intriger man hittar på. Han är bra på att skapa
orimliga premisser och sedan göra dem rimliga. Vi serveras
överraskningar, utan att de blir påklistrade eller påfrestande.
Det är sällsynt med en roman som lyckas behålla sitt komiska
anslag genom hela berättelsen, utan att den tappar sin styrfart
eller riktning.
Att
läsa denna Gunnarssons nya roman blir som att föreställa sig David
Lynch regissera en Agatha Christie-deckare. Det är gott om absurda
påhitt, och skickligt vävs en oro in i de komiska scenerna. Allt är
förmedlat på en gedigen prosa, men det som imponeras mest är
människoskildringen, hur karaktärerna blir levande gestalter mer än
typer, tack vare den fina blicken på brister som måste betecknas
just ”mänskliga”.
Gunnarsson
debuterade på 90-talet med noveller som var kanske lite för
uppenbart influerade av Raymond Carvers stil ”dirty realism”, men
har med sina romaner utvecklat ett skrivande som kan sägas fånga
den svenska mentaliteten. Han är lika bra på att nagla fast den
tafatta töntigheten som Lasse Åberg i Sällskapsresan.
Även här firar igenkänningshumorn stora triumfer, men den onda
bråda döden ger Gunnarssons roman en existentiell skräckstämning.
Det är både lyckat och trovärdigt.
Faktiskt
så bra att jag önskar att Gunnarsson nu kan få sitt välförtjänta
genombrott hos läsarna också. Inte bara för att han ska slippa
hamna i samma trångmål som C.G., som accepterar uppdraget eftersom
det egna skrivandet inte längre fungerar.
(Också
publicerad i Jönköpings-Posten 16/1 2015)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.