Det
är svårt att ge kritik på böcker som tar upp det uppenbart
jobbiga ämnet incest, eftersom det blir så futtigt att ha
synpunkter på meningsbyggnad. Därför avaktiverar jag min
rättningspenna när jag läser Allt som tar plats av Agnes
Vittstrand (pseudonym), utgiven på Freke Räihä förlag.
Men
redan att kalla det för poesi är långt ifrån oproblematiskt.
Flera av texterna är listor, uppräkningar. Och ja, jag värjer mig
inledningsvis för ett språk som inte ger intryck av att vara
färdigredigerat. Hela boken är ett slags ansats, och det måste
vara någon mening med det. Det är en bok som ändå tagit tjugo år
att skriva, enligt pressmaterialet som medföljer – det svarar på
min undran om författarens ålder, då jag anar av musiksmaken att
döma (mycket 90-tal) någon som är i trettioårsåldern eller mer,
medan boksmaken snarare indikerar en yngre skribent: så eklektisk
smak har bara tonåringar, och det hat mot finkultur som här antyds
hör nog också till tonåren.
Incest
är långt ifrån det enda temat, kanske långt ifrån det mest
bärande temat i boken, som är mer intresserad av att lista allt det
där som titeln menar ”tar plats” – till skillnad från det
snällare ”får plats”. Hur det är att vara människa är ett
mer övergripande tema, en tillvaro av tv-serier, träning, mat,
samvetsfrågor. En av teserna som drivs av Vittstrand är att incest
är ett fortsatt tabu i vårt samhälle, något nedtystat. Jo: i
samhällsdebatten är det tyst, men skönlitteraturen har inte saknat
incestskildringar av vitt skilda slag.
Vittstrand
avstår från starkt detaljerade skildringar. Hon skriver i en salig
blandning av banaliteter och skarpa iakttagelser, något som skapar
en svindel som inte enbart är lyckad: ”Sverigedemokraternas
kultursyn – dom är skrämmande / men deras kultursyn – pinsam.”
Roligare blir det när en viss självironi kan skönjas, som i en
lång lista med saker som tar för lång tid, där ett ”Att skriva
denna lista” har smygits in mot slutet.
Då
kan Vittstrand också leva upp till det slitna mottot om att glädjas
åt det lilla, att – uh! – fånga dagen! Ja, för carpe diem
är inte så dumt som det låter. Ursprungligen var det inte den
tomma klichén, utan en nödvändig broms. Det är också lätt att
döma andra människor, när vi inte känner till vilka erfarenheter
som ligger bakom. Ett offer har större anledning att fånga dagen än
den lyckligt lottade som haft en så kallat lycklig barndom.
Självförakt är inget man väljer, utan något som blir
konsekvensen av andras val.
Hat?
Ja, faktiskt, i sista texten, den i mitt tycke mest övertygande, har
Vittstrand äntligen hittat en lämplig form, med en skruvad och
kuslig dialog med olika röster, där hon själv tar nummer 1 och
pappan – förövaren – ges nummer 2, och i denna långa text
finns ansatserna till en mer sammanhängande och mer fokuserad
berättelse. Jag vet att mitt uppdrag inte innebär att jag ska slå
den skrivande på fingrarna och bedöma det jag inte har framför
mig, eller önska något annat än det jag faktiskt har framför mig.
Det
är också här, när språket liksom går itu – går av, så att
man gissar varför pseudonymen gett så stiliga initialer, AV – som
Vittstrand når ut med sin historia. Mer sådant. Mer sånt, menar
jag. De ilskna känslorna behöver en ilsken form. Det fanns andra,
får vi veta, ”drygt tio kanske” som ”2” (pappan) avmätt
säger.
Living
well is the best revenge, sägs det, men jag tror inte att man har
något val. Hjälper det att skriva? Det finns inget som hjälper,
och Vittstrands bok är ett gott bevismaterial på denna bistra
sanning. Att bli våldtagen av en vuxen och sedan själv bli vuxen
och försöka hantera det – det handlar inte om att vilja, det
handlar inte om att kunna. Och trots allt ges en antydan till en
lakonisk förklaring till varför det sker: ”Jag brukar se det som
att dom letar en gräns, dom hittar en.”
Jag har en fråga om en passage här som jag inte är helt på det klara var den hämtar sin sanning från: "Jag vet att mitt uppdrag inte innebär att jag ska slå den skrivande på fingrarna och bedöma det jag inte har framför mig, eller önska något annat än det jag faktiskt har framför mig."
SvaraRaderaHar du tid lust ork att utveckla? Upplevelsen av att det som föreligger i någon mån är otillräckligt, får går ska bör inte det uttryckas och i så fall, varför, om ändå recensentens upplevelse finns där?
Ja, det här är en fråga som kräver lite längre tanke. Det är möjligt att jag i så fall återkommer med en krönika. Jag vet vad jag syftar på, men det är som sagt lite svårt att göra det nu. (Sitter på en buss med två skolklasser på skolresa i Stockholm för tillfället.)
SvaraRaderaHar du hunnit fundera på frågan, Bernur? Kritik, smak och intentioner är i min mening en intressant trio begrepp, särskilt när det kommer till att önska något mer av det som föreligger, exempelvis att ett ämne som upplevs som viktigt och eller relevant behandlas med otillfredsställande estetiska val. Jag återkommer för att provfiska på samma ställe med ca två månaders mellanrum och hoppas såklart på napp.
SvaraRaderaHaha, ja ...
SvaraRaderaFör ett par år sedan intervjuade jag Rakel Chukri för 10TAL, och hon sa nåt klokt, angående hur recensioner skrevs, att hon som kulturchef inte gillade när recensenten skrev om boken utifrån aspekten att hen önskade att författaren hade skrivit "en annan sorts bok", dvs att man som recensent kan önska att böcker är skrivna på ett visst sätt, men det är inte till mycket hjälp i en recension. Det som ska bedömas är ju bara den bok man har framför sig.
Vet inte om det här låter klart eller otydligt.
För mig låter det som ett klart återgivet citat med otydlig innebörd. Jag håller med om att det inte går att önska en annan bok än den som föreligger, men samtidigt bör i min mening de estetiska valen kunna omfattas av kritiken (närmast självklart eller hur). Att som i ovanstående recension gardera sig mot att ha önskat något annat än det som föreligger blir en outvecklad antydan om att du faktiskt önskade något annat. Det ser jag som ett problem.
SvaraRaderaAtt uppskatta en mer sammanhängande och mer fokuserad berättelse måste ses som recensentens smak och det är väl alldeles utmärkt att skriva fram. Även en recensent har väl preferenser och smak? På det viset framställs inte önskan om något annat som en pålaga riktad mot författaren utan en ganska ärlig beskrivning av mötet mellan text och läsare. Boken föreligger, så den kommer inte att ändras.
Det är inte min avsikt att vara jobbig. Det var något skumt med just den passagen som intresserade mig och som kanske kan vara något att fundera vidare på. Tackar!
En inte helt välskriven bok som hade mått bra av ett par skrivarkurser el dyl. Jag hade gärna sett en skildring som visar det bolster av empati som incestpersoner lever i. För så är det. Incestoffer (särskilt barn - en retorikens ständiga "allmäna plats" - googla om du inte förstår!) åtnjuter i många fall en betydligt större social empati än t.ex. vuxna våldtagna och prostituerade som traumatiserats betydligt svårare än incestpersoner.
SvaraRadera