En
kollega har med sig en bok till fikabordet. Nyfiken som jag är
ställer jag en oskyldig fråga, och får veta att det är Att
välja glädje av Kay Pollak. Kollegan läser i den ofta, tycker
den är jättebra. Jag biter mig i tungan, undrar om det är nu jag
treårstrotsigt ska säga att min favoritbok heter Att hata allt mänskligt liv och är skriven av Nikanor Teratologen.
Men
jag hade ingen åsikt om Pollak. Tyckte uppriktigt illa om filmen
Såsom i himmelen, som ju kom några år efter den här boken.
Som jag nu har läst, utifrån principen att det är vettigare att
sätta sig in i saker om man ska ha åsikter om dem. För jag har ju
förstått att Pollak räknas till charlatanernas skara med sina
föreläsningar i detta ämne.
Det
första jag får veta är att hustrun Carin har redigerat och
bearbetat texten. Sedan följer ett smatterband av korta kapitel som
samtliga utgör variationer på tanken att glädje är ett frivilligt
val. Det liknar inte så lite Dr Phils återkommande mantra, ”what
can you do?” ”Du musst dein lebern ändern”, med Rilkes
ord.
Annars
kan man ju kontra med Markels ord om Doktor Glas, att vissa saknar
anlag för lycka … Svårt att tänka sig glad då. Att välja bort
det dåliga innebär dessutom oftast att du bara går runt ett
problem utan att konfrontera det. Reella problem försvinner inte
bara för att du växlar perspektiv.
Störande
nog duggar humiliatio-troperna tätt här, när Pollak gör sig till
mysfarbrorn som gång efter gång påpekar sin egen litenhet, att du
ska läsa långsamt, helst låta visdomen sjunka in, och du ska tänka
på fraserna i flera dagar, ”smälta dem”, innan du läser nästa
kapitel, etc, men jag erkänner att jag sträckläste boken, vilket
inte tog överhövan mycket tid.
Självklarheter
upprepas in absurdum, och givetvis citeras Deepak Chopra och Nelson
Mandela och Richard Bach (Måsen) – blott Paolo Coelho
saknas. När han citerar Edith Södergran får han det helt om
bakfoten. Är det harmlöst? Nä, inte alls, för Pollak verkar tro
på fult allvar att sjukdomar tillhör det som kan tänkas
bort, liksom fysisk smärta är något som hypnositörer med flinka
fingrar kan trolla bort (varför har han inte ringt
läkemedelsindustrin?). Det är här boken blir läskig och farlig,
om den hamnar i orätta händer.
Som
utopi hör ju också den om att utrota irritationen till de
stolligare. För vad vore vi utan denna konstruktiva ilska, som ofta
är det enda som tar oss upp ur sängen på morgnarna, frustrationen
och avunden och alla de andra negativa grejerna som blir motgift mot
den opålitliga tillfredsställelsen, förnöjsamheten som annars får
oss att stagnera i det fruktansvärda tillståndet av att vara nöjd.
Åt helvete med att vara nöjd, säger jag bara.
I
viss mån tycker jag att hans idé om att vi tjänar på att sluta
skylla ifrån oss har en poäng, att vi helt enkelt ska sticka färre
offerkoftor. Å andra sidan utmynnar just det resonemanget i de
svårsmälta teserna att både pornografin och miljöförstöringen
beror på att män inte kramats tillräckligt mycket av sin mamma.
Att vi alla föds lika gudomliga är också falskt, eftersom arv
betyder cirka tre gånger så mycket som miljö.
Pollaks
syfte är att vi ska växa med hjälp av hans teorier, men jag
krymper bara av att läsa hans bok. När han säger att ironi är ett
utslag av människoförakt går det lika bra att säga tvärtom –
att ironi är motsatsen till förakt, för om jag använder ironi i
en situation betyder det bara att jag inte underskattar den jag
pratar med, att jag förutsätter att hen ska förstå vad jag menar,
eftersom jag tycker att hen är smart nog att se skillnad på
bokstavligt och bildligt. Att däremot konsekvent säga snälla saker
på ett bokstavligt sätt är människoförakt, och dessutom tråkigt
för alla inblandade.
Människor
som har kommit till insikt är skitfarliga, och Pollak hör
definitivt dit. Så upptäcker jag också att vår skolpräst, han
med skinnjackan, har hittat åtskilliga av de parabler han brukar
tryffera sina tal med i den här boken. Sådant ger mig en slags
glädje. Men Pollaks bok är på ett sätt dummare än jag hade
trott, men också tamare och på något sätt mer intetsägande än
jag kunde föreställa mig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.