Skynda långsamt är en princip som danska förlag verkar ha
glömt bort. 27-åriga Signe Gjessing har vid det här laget hunnit ge ut tre
diktsamlingar och en roman. Två av diktsamlingarna har jag läst (debuten Ud i det u-løse, som också finns på svenska, samt Blaffende rum nænnende alt).
Tidigare har Ann Jäderlund översatt Gjessing, och när Modernista nu ger ut
hennes senaste diktsamling från 2017, Ideala
begivenheter, är det en annan förträfflig poet, Helena Boberg, som
översätter.
Liksom tidigare är formatet det något ovanliga och något
obekväma för att inte säga hopplösa A4. På något sätt är det nog nödvändigt, då
Gjessing skriver en expanderande och utvidgande dikt, där formatet låter
raderna (s)välla fram, forsa fram. Associationerna kan gå till namn som
Ginsberg och Whitman – eller varför inte Edith Södergran. Även här tillåter sig
diktjaget rymdpromenader, att liksom gå på sol.
Ja, världen är
stor, och dikterna kan bara förhålla sig till denna storhet genom att själv
vara anspråksfull. Gjessing har medvetet gått rätt in i en estetik som lånar
från romantikens relation till fragmentet. Om världen är splittrad finns ändå
inga andra förhållningssätt än att betrakta den i bitar. När världen uppfattas
så blir den mer begriplig, verkar Gjessing mena: ”solar och vi kysser varandra: / I / en kyss tappar nuet sina blad
som en ros, våra tungor faller av nuet så att nuet står bart, helt utan blad –”.
I hennes försiktiga
men bestämda handlag finns soldyrkan, utan att det blir fånigt eller
överdrivet. Ändå behålls ett extatiskt tonfall, generöst mot den typ av epifani
som annars är förbehållen en betydligt svalare form av poesi. I den mån det
finns ett ljus är det inte heller kunskapens eller hoppets ljus, utan snarare
undergångens ljus – det som i slutet av tunneln kan vara så vilseledande.
Ljuset blir
betydelsebärande och performativt: ”vi befinner oss i en trave ljusglimt, staplad
på ett sätt så att glimtarna håller fast varandra i sina ljus – / rymden tror
fortfarande att den blir kortvarig: Gud som visar sig så hastigt att vi inte
hinner se / (likt subliminala budskap) / kvarhålles!: rymd”.
Gjessing skriver i
otålighetens rytm, och skapar rymd åt sina rymdvisioner. Hon rör sig obehindrat
i denna rymd, och om den är bokstavlig eller bildlig kan kvitta. Hennes
bildspråk är också ovanligt, oväntat och utmanande. Det sägs ofta om metaforen
att den ska vara på samma gång helt överraskande och fullkomligt självklar. ”Det
skiter vi i”, verkar Gjessing säga, när hon ignorerar det självklara och bygger
på det oförutsägbara och ofta knasiga i sina troper.
Det blir därmed
lekfullt och barnsligt när hon skriver bejakandets poetik, och även om jag
ibland känner mig vilseledd undrar jag samtidigt om det inte är sådant som är
poesins själva funktion – att låta oss tappa fotfästet, för att vi behöver göra det.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.