Onekligen finns det
en marknad för handböcker i skrivande, med tanke på den strida strömmen av
författare som delar med sig av mer eller mindre handfasta råd. Där finns
Stephen Kings överskattade Att skriva,
Bodil Malmstens Så gör jag, och från
i fjol John Ajvide Lindqvists … äh, har glömt, men det var nåt Beckett-citat i
titeln, va? Eftersom så många verkar vilja bli författare lär det fortsätta
utkomma liknande böcker.
Nu sällar sig
doyennen PC Jersild till denna skara, med sin käckt betitlade Skriv först. Fråga sen. Manual för nybörjare.
Det är en bok som betonar det praktiska arbetet, även om det kanske inte är
några revolutionerande tips som presenteras. Det hör väl till sakens natur: det
är svårt att variera de universella råden: läs mycket, skriv mycket, bearbeta
många gånger. Jersilds bidrag är att du bör släppa garden när du börjar, bara
skriv så går det alltid att gå tillbaka och redigera i efterhand, men det är
inte heller något unikt i den uppmaningen; det har jag tipsat mina elever om
sedan 1998.
I 27 effektivt
skrivna kapitel går Jersild igenom författarens verktygslåda, med fokus på
romanförfattaren. Som framgår av titeln är det verkligen nybörjaren han vänder
sig till, så det vore kanske oartigt att här påpeka frekvensen av
självklarheter. Ett dilemma med handböcker i skrivande blir väl därmed
exponerat: den som är i så här stort behov av enkla råd kanske ska ägna sig åt
annat ett tag, och den som irriteras över den låga nivån har inte heller något
att hämta här.
Här finns en
omfattande och förvånansvärt uppdaterad referenslista. Förvånande, då
författare i Jersilds generation sällan refererar till författare som utgett
böcker efter 1979. Visserligen är det gott om gamla E:n (PO Enquist, Kerstin
Ekman, Per Gunnar Evander …), och nog är det aningen unket att utrymme ges åt
86 män men bara 18 kvinnor. Han talar sig varm för, tja, rätt många saker – som
Staffan Björcks vid det här laget orättvist bortglömda Romanens formvärld. Annars är hans smak något konventionell. De
många exemplen, alla dessa namn som flimrar förbi, säger mig inget annat än att
han är läskunnig.
Det är synd att
Jersild inte hittat fram till Martin Amis sexton råd, då det hade besparat
honom en del arbete (och om fler svenska författare hade hittat dem: besparat
läsarna en del usla romaner). Till mina favoriter från Amis lilla lista hör:
Use any anxiety you have about your writing — or your life —
as fuel: “Ambition and anxiety: that’s the writer’s life.”
Don’t dumb down: always write for your top five per cent of
readers.
When is an idea is worth pursuing in novel-form? “It’s got
to give you a kind of glimmer.”
Try not to write sentences that absolutely anyone could
write.
Det är också synd att han inte hittat fram till
litteraturbanken, eller vilken bok som helst om Hjalmar Söderberg, för då
hade han nog inte varit så imponerad över den dramaturgiska kurva författaren
till Doktor Glas ritade upp, eller känna
sig nödgad att presentera den som ett arkeologiskt fynd. Det finns också något
slarvigt över formuleringar som att ”Tjechov brukade säga så” när anekdoten om
geväret återges.
Blygsamt nog ser Jersild sig själv som en slags
möbelsnickare, en karakteristik som nog ter sig för vilken författare som helst
både korrekt och lite riskabel. Korrekt, då det är fråga om att lära sig
grunderna i ett hantverk och sedan förfina dem, och riskabelt, då varje
snickare någon gång frestas att ägna sig åt att vanställa något oskyldigt med
snickarglädjens otyg.
Blir man som aspirerande författare verkligen hjälpt av
Jersilds generella besked av typen ”så här gjorde jag”? Det är lätt att
uppfatta hans bok som babblig, eller bara ofokuserad. Nog kunde den vid det här
laget nästan 60-åriga rutinen gjorts mer synlig (Jersild debuterade 1960 med en
novellsamling). Löpande genom texten finns ett konkret romanuppslag om en
sjukhusclown, som ska illustrera de olika verktygen – ni vet, karakteristik,
stil, dialog, namngivande, genreval … Ibland kan det bli fördomsfullt: ”den
manliga författare som vill göra sig till kvinna är ute på farliga vägar.”
Därifrån är det långt till Coleridges ideal om den androgyna författaren,
snyggt åskådliggjort av Virginia Woolf (ej nämnd av Jersild) och Aris Fioretos i
sin bästa roman Mary.
Till avdelningen mer eller mindre grova försyndelser som
Jersild gör sig skyldig till hör en märkligt tafatt definition av katharsis-begreppet
(som doftar ”moralism” i hans näsa), att han tror att Atwoods Tjänarinnans berättelse utkom 1982, samt
att han lite oärligt resonerar kring Harold Blooms teori om The Anxiety of Influence utan att någon
gång nämna upphovsmannen. Och nog borde en läkare ha så bra koll på latinet att
han kan skilja på orden ”olympiad” och ”olympiska spel”.
Ett generellt problem med handböcker är att alla bra
romanförfattare ändå bryter mot alla oskrivna regler och överenskomna påbud. Det
är väl också tjänstefel att i en bok av det här slaget diskutera
styckesindelning utan att ens orka nämna Thomas Bernhard. Enda sättet för den som
vill lära sig skriva romaner blir då att läsa en massa olika romaner. Men inte
för många! Det finns nog en anledning att litteraturkritiker nästan
undantagslöst skriver så dåliga romaner – de har helt enkelt läst för mycket,
vet för mycket om det tekniska.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.