Länge inbillade jag
mig ha en begränsad eller nästan obefintlig relation till Brian Eno, förutom
att jag lyssnat på hans insatser med Roxy Music och David Bowie, lika mycket
som jag undvikit hans insatser med Coldplay. Med Sleaford Mods ursinniga rim
från ”Shit Streets Runny”: ”Brian Eno, what the fuck does he
know?”
Ändå fanns det en tid då jag umgicks med några pretentiösa
musiker som lyssnade kopiöst mycket på Enos skivor, som ”Music for Airports”
och samarbetena med Robert Fripp. När jag i höst tillbringat stunder i Brian
Eno-källaren har jag med viss häpnad noterat att en del av musiken låter
bekant, men också rätt bra – jag dröjer länge vid den softa 90-talsskivan ”Nerola”,
liksom det tidiga Fripp-samarbetet i den hårdare ”No Pussyfooting”, som lägligt
nog utkom i nyutgåva för bara fyra veckor sedan.
Anledningen till mitt nyfunna intresse är Joakim Sandströms bok The Quiet Club: Femtioen skivor av Brian Eno 1973-2017, nyligen
utgiven av skiv- och kassettbolaget Zeon Light. I den lilla vackert ljusblå
volymen staplas intryck – minirecensioner om man så vill – av Enos karriär efter
avhoppet från Roxy Music. Sandström kallar det för ”hjärnans musik”, och det är
antagligen en adekvat beskrivning, även om det möjligen är just sådant som –
tidigare – har fått mig att avstå från att syssla alltför mycket med Enos
skivor. Antagligen har jag blivit mer mottaglig av att ha lyssnat mycket på
Nick Caves senaste helt ambienta skiva, ”Ghosteen”, samt hans på senare år ofta
uttalade beundran för både Eno och Fripp.
Det är lätt att uppfatta Sandströms förhållande till Eno som
besatthet, och det utgör en god grund för det här projektet. Själva boken är
behändig och behaglig, och nog är det en inspirerande idé: genom lyssnandet
utkristalliseras olika teman, själva essensen. Det finns gott om ögon- och
öronöppnande ögonblick – som i en kort diskussion av hur betydelsefull slumpen
varit för Enos skapande, att många av hans infall bara har råkat inträffa.
Boken blir också en bra vägledning för den som inte är lika initierad i Enos
ljudvärld, där det tydligt framgår vilka som är enskilda favoriter, såsom ”Discreet
Music” från 70-talet – en skiva som kopplas till Sandströms egen barndom.
I stället för sidnumrering löper kronologin med åren längst ned på skivan, något
som understryker hur oerhört produktiv han var de första femton åren, då nästan
hälften av skivorna som den här boken samlar utkom. Det får väl sägas vara en
mer än god arbetsinsats, i synnerhet med tanke på att Eno parallellt arbetat
relativt hårt som producent, till exempel åt Devo, Talking Heads, David Bowie,
U2.
Är det här då en bok främst för Eno-nördar, eller kan sådana
som jag ha behållning av den? En typisk passage, som handlar om skivan ”Evening
Star” från 1975: ”Avslutande 28-minutersstycket ’An Index of Metals’ är mer
problematiskt. Det är uppbyggt efter en dramatisk båge, med ett dissonansparti
som blir svåruthärdligt någonstans vid fyraminutersstrecket. Från åtta minuter
och framåt klarnar det dock upp. Det är oroande drone, med successivt ökande
distortion – bitvis fängslande, men utan den framåtrörelse som utmärkte de två
spåren på No Pussyfooting.”
Så här skriver bara den som litar på läsaren, någon som har
något vettigt att förmedla – och återigen bevisas den urgamla tesen att den som
verkligen är insatt i sitt ämne blir intressant att lyssna eller ta del av.
Sandström är entusiasten som inte förhandlat bort sin kritiska distans. Det är
en långvarig och djupgående relation som här nedtecknas i smittande,
inspirerande och ibland övertygande ordalag, där det uttryckligt slås fast att
popmusik inte behöver reduceras till treminuter långa dängor. Då skapas balans
mellan driften att övertyga och viljan att bevara de abstrakta intrycken från
musiken.
Som när Sandström agerar guide och pekar ut enskilda låtar
som ”An Ending (Ascent)” från skivan Apollo från 1983 som ”det mest översinnligt
undersköna Brian Eno någonsin satt sitt namn på.” Ibland får man bara lita på
honom: den här skivan finns på Spotify, medan en handfull av skivorna får sökas
från andra håll. Det är ändå lätt att beundra den hängivenhet som boken
härstammar ifrån.
Och nu håller jag gärna med om hans omdöme som ”Neroli”, den
där neutrala och nästan stillastående skivan Eno gjorde 1993. Den kan uppfattas
som en projektionsyta, men blir också en musik som är både meditativ och
utmanande, en musik som provocerar fram en reaktion. Jag känner just nu att jag
inte kan få nog av den, att det är en plats jag bara vill stanna i.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.