I prologen till Laïla
Slimanis roman Vaggvisa får vi veta
att en barnflicka mördar de två barnen som hon är anställd för att ta hand om.
Det är en knepig berättarteknisk metod, att författaren så att säga spoilar sin
egen historia, och dödar spänningsmomentet, och den nödvändiga chockverkan.
Ändå fungerar det,
i denna smått infernaliska roman, tack vare att personporträtten fördjupas
successivt. Du glömmer bort den fasansfulla utgången, och annat blir viktigare.
Ett ungt någorlunda
välbeställt par i medelklassen med två små barn anställer en barnflicka när
mamman tröttnat på att vara mamma. Ja, det är exakt så brutalt som det låter:
skildringen av Myriams hemmafrutillvaro, som rör sig mot allt mer förtvivlan
och desperation, är kusligt närgången. Så när hon får chansen att börja jobba
som advokat tar hon den, och maken Paul får allt mer framgång som ljudtekniker
och sedermera producent.
De anställer
Louise, en kvinna som vi genast förstår bär på egenheter i sitt förflutna. Men
vänta nu: det här är inte den typiska amerikanska thrillern, där hon anländer
till dem efter att ha slaktat en tidigare familj, så att vi lätt ska fatta hur
opålitlig hon är. Hon kommer dock som en skänk från ovan, och blir genast något
mer än endast barnflicka. Hon lagar både deras kläder och deras mat.
Så tillåter sig
föräldrarna att ta henne i anspråk. De jobbar allt senare på kvällarna, och börjar
ta Louises omsorger för givna. Här blir gränsen mellan välvilja och utnyttjande
raderade. Relationen mellan Louise och barnen fördjupas, utan att det någonsin
blir så enkelspårigt att barnen ensidigt tar parti för barnflickan mot
föräldrarna, även om sådana scener utspelas.
Slimani gestaltar
en förälders största oro, och hon gör det utan att använda billiga poänger.
Hennes berättelse är skickligt komponerad, om än den inte kan undvika att bli
aningen förutsägbar. Tids nog visar sig de små tecknen på slitningar, och det
får skeendet att bli trovärdigt. Inblickarna i Louises bakgrund och
personlighet ger kontur åt en obehaglig människotyp.
Hur obehaglig hon
än är, blir hon också tecken för andra oegentligheter. Föräldrarna tar sig den
självklara rätten att sätta sina karriärer framför sina barn. I sina bästa
stunder lyckas Slimani gestalta idéer som finns i romaner som Doris Lessings Det femte barnet och Margaret Atwoods Tjänarinnans berättelse, det vill säga
föräldraskapets skuggsidor, där egoism och exploatering infiltrerar vårt
innersta.
De här idéerna
visas i Myriams ominösa önskan att barnen ska försvinna ur deras liv, att deras
frihet är betingad av deras existens. Här finns också antydningar om det
latenta våld som mellanmänskliga relationer härbärgerar, något Marie NDiaye så
övertygande exponerat i sina romaner.
Slimani lyckas inte
förnya romanformen lika radikalt som NDiaye – hennes roman är trots den djärva
prologen för traditionellt uppbyggd. Hon skriver också så filmiskt att det är
oundvikligt med en filmatisering (jag menar tv-serie). Jag tyckte ändå mycket
om den här romanen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.