Den danska
författaren Pia Juul har sedan länge växlat mellan poesi och prosa. En hel del
har översatts till svenska, givetvis då mestadels prosan, vilket gör att det
nog är få som i första hand tänker på henne som poet. Men det var som poet hon
debuterade, som en av de många brådmogna danska dynamitarderna under 80-talet.
Eftersom det är så
också jag tänker på henne blir jag glad varje gång hon utkommer med en ny
diktsamling, som nu med Forbi, på
nytt förlag (Asger Schnacks Forlag). Jag utläser titeln mindre bokstavligt på
svenska, och hellre som Över, det
vill säga: ”det är över”. Det här är ju litteraturens – den egentliga
litteraturens – genuina väsen, detta att syssla med det som redan har hänt. I
någon mening är det ju alltid för sent, kan man surt konstatera.
För sent för vad
då? För livet … Att åren har gått, och chanserna har passerat, utan att göra
intryck, möjligheterna gick inte att gripa. Juul skildrar tillvaron i
ögonblicksbilder, i ett nästan efter katastrofen-läge.
Diktjaget rör sig
geografiskt, vandrar i New York och hemma på Danmark, betraktar tiggarna med en
vrede som mest rör det cyniska samhället som möjliggör detta. Och
likgiltigheten, den förlamande likgiltigheten, som samtidigt är så förbunden
med oss, som blivit ett normativt tillstånd. Så kan ordet ”forbi” också peka ut
insikten om vår nonchalans, den vi alla delar:
”Jeg vil være en
fandens karl hele vejen ned ad Vesterbrogade, men det er jeg ikke, jeg går bare
forbi folk. Alle mulige folk går jeg bare forbi. Jeg passerer alt muligt og gør
ingenting. Så smiler jeg til min telefon igen. Og igen og igen og igen. Og går
forbi.”
Så man kan lika
gärna ge upp, resonerar diktjaget, och det är inte svårt att instämma i ett ”hell
yeah!” Det här är en oerhört sorglig bok, som verkligen anammar Poes emfatiska ”nevermore”
och införlivar det i sin egen poetik. Det är höst, så som det är i en av de
dysterdråpliga dikterna, om en man som vill provocera fram en reaktion, men det
är oktober, så diktjaget vågar inte, tror att mannen bara väntar på att få ge
tillbaka. Och det är oktobers fel, oktober som kom med sitt mörker: ”It was
night in the lonesome October”, för att återigen tala med Poe, från hans dysterdystra
ballad ”Ulalume”.
Det är för sent för
allt, och livet är lögnaktigt. Man kan klänga sig fast vid gamla minnen, så som
Greta Garbo gör i en av samlingens porträttdikter, där diktjaget går långt i en
identifikation med den avdankade stjärnans ensamhet.
Det här kan låta
som ett ungdomligt uppror, och det paradoxala är att det blir just det – också.
I en ganska våghalsig balansgång mellan – tja, ett låt säga tidlöst
upprorsbehov, och tvånget att anpassa sig. Men varför ska det betraktas som
ovuxet att trotsa, att stångas mot tillvaron? Att leva är att vara omgärdad av
hinder; det är inget som förändras bara för att man växer upp och blir äldre.
Så Forbi är en bok som är arg och ledsen på
samma gång. Vad ska man annars vara, så som världen har blivit? Vad Juul visar
är hur intimt sammanbundna den egna världen är med den större världen, att allt
hör ihop, och att det vi gör påverkar i ett större perspektiv, liksom det stora
perspektivet påverkar oss i ett mindre – fast ännu mer kännbart.
Pia Juul tillhör förvisso
en annan generation än de många danska poeterna som slagit igenom under
2010-talet, men de har mer gemensamt än man först kan tro. Till att börja med
det slängiga ostrukturerade vardagliga tilltalet, som upplevs så uppfriskande
och inspirerande för den som förläst sig på svensk poesi sedan 1987. Sedan
också, trots så mycket resignation, denna djävlar anamma, som också blir ett
unikt inslag för en svenskspråkig läsare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.