Få svenska samtidsförfattare
har lika pålitlig tonträff som Mirja Unge, som helt förlitar sig på sin
vardagliga stil för att gestalta sina människor. När hon nu återvänder till
romanen efter tretton år är förväntningarna höga. Och mycket är sig likt. I en
dysfunktionell familj lever sextonåriga Tove tillsammans med en ointresserad
pappa som sliter ut sig på nattskiftet på fabriken, och en två år äldre syster
som bara ligger på sitt rum och onanerar. Tove vantrivs på skolan, tillbringar
kvällarna med att hångla med olika pojkar i bilar.
Hon väntar på
något: att livet ska börja. Inom sig bär hon en potential, något oförlöst. Något
hon bara kan ana, då hon ännu inte har upptäckt det språk som blir hennes
biljett bort från den förlamande tristessen. Romanen utspelar sig i en svensk
småstad 1990, men det kunde lika gärna vara nutid: inget har ändrats,
tristessen är tidlös för den som lever i det limbo som det innebär att vara ung
vuxen.
Unge lyckas mana
fram en trovärdigt solkig atmosfär, där i synnerhet skildringen av skolan är
ohygglig i sin mobbning av elever och nedbrytning av lärarvikarier, alltihop
utfört lika glädjelöst som systematiskt. Tove ges ett passande hätskt
temperament, förstärkt av den nyckfulla kommateringen. Det mirakulösa ligger i
att Unge med så små medel skapar så mycket liv i en fiktiv karaktär. På ett
paradoxalt sätt fungerar överdrifterna och den groteska metoden för att gjuta
liv i Tove, och får hennes mänskliga sidor att bli ett intryck att ta med sig
långt efter avslutad läsning.
(Också publicerad i
Vi 5/18)
Ja - mirakulöst är ordet! Stewe
SvaraRaderaDet är ju det: imponerande, utan att ansträngningen syns.
Radera