Ingela Linds bok om
Bloomsburygruppen är gedigen, men ytlig och förenklad. Den presenterar idéerna
och människorna bakom dem, men ger ingen fördjupning.
I hundra år har
Bloomsburygruppen kritiserats för att vara privilegierade världsfrånvända
skönandar. Min profetia lyder att de kommer att kritiseras i minst hundra år
till. Den senaste att skänka ammunition till kritikerna är Ingela Lind, vars
bok Ta sig frihet anländer lagom till
den utställning om gruppen som nu visas på Artipelag i Stockholm, en
utställning hon dessutom kurerat.
De utmanade
konventionerna, lanserade banbrytande estetiska idéer och kombinerade teori och
praktik när det gäller politik och ekonomi. Kritiken har mest berört att de var
bortskämda och egoistiska, något som är lika sant som att de samtidigt var idealister
som ägnade sig åt välgörenhet och arbetade hårt för att förbättra människors
villkor.
Lind presenterar
pedagogiskt idéerna bakom gruppen, och dess mest centrala medlemmar. Mest
central för oss i nutid är förstås Virginia Woolf, vars konstnärskap visat sig
tillhöra 1900-talets mest slitstarka. Så länge hon har läsare kommer intresset
för vännerna i den löst sammansatta Bloomsburygruppen att bestå.
Till den här bokens
problem hör att den inte ens försöker vara djup. Det finns så många människor
att ta hänsyn till, och luften går ur Lind när hon når fram till de mer
perifera gestalterna, som Dora Carrington, vars porträtt är rutinmässigt och
blekt.
Att boken är rikt
illustrerad är möjligen bra, då det dödar alla illusioner att Vanessa Bell,
Duncan Grant med flera var originella konstnärer. Deras tavlor förblir rätt
enahanda, även om jag tycker att mattorna, klänningarna och möblerna som
tillkom i Omega Workshops är mer spännande och egensinniga.
Lind har mycket att
förevisa, och har en del poänger, som när hon utförligt skriver om den ”mjuka
modernism” gruppen lanserade, som kontrast till primitivismens och futurismens
brutalare ideal. Men alldeles för mycket av kapitlen förevisar en metod som vi
kan kalla ”skribenten tänker högt”, alltså att en strängare redigering hade
bidragit till mer stringens.
Linds penna är
ibland i det trubbigaste laget när hon fäller sina värdeomdömen, när hon med
svepande hand diagnostiserar dåtiden. I sin iver att förklara ställer hon sig
gärna i vägen, styr läsarens tankar med evinnerliga uppmaningar av typen ”tänk
på det här … och det här!” De förnumstiga utropstecknen blir frekventa och missprydande
plumpar. Att de övergrepp Virginia Woolf utsattes för av sina halvbröder får
heta ”misstro” är klantigt, liksom att hennes debutroman ”The Voyage Out” får heta The
Way Out.
Vad man kan ta med
sig från Bloomsbury är vissheten att alla utopier är dömda att gå under. Att
det bakom den idylliska fasaden lurade svek, mobbning, våldsamheter och självmord
är inte förvånande, och inte heller något som varit obekant sedan tidigare.
Men som sagt, om
hundra år kommer fortfarande människor att kritisera dess medlemmar (i förra lördagens Expressen var det Therese Bohman som jämförde dem med influencers och familjen Wahlgren). Men likt medlemmar i Ryska baletten som de beundrade så
mycket dansar de graciöst undan alla infama angrepp.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 4/4 2018)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.