Jag kommer från framtiden med döden i
hälarna. Så löd titeln på
en av Ragnar Strömbergs diktsamlingar, en titel som låter som en profetisk
summering av Johannes Anyurus roman De
kommer att drunkna i sina mödrars tårar. Här är det verkligen en karaktär
som åtminstone säger sig komma från framtiden, och det är döden hon jagas av.
Liksom Strömberg är
Anyuru göteborgare, och tidigare poet. Det metaforstinna språket från sina
tidiga diktsamlingar har han tagit med sig till sina hittills tre romaner, där årets
Augustprisvinnare utgör en krona på verket.
I ramberättelsen planerar
tre jihadister en attack mot den provocerande serietecknaren Göran Loberg. Han
är som en korsning av Lars Vilks och tecknarna på franska tidningen Charlie
Lebdo. Men attacken avbryts på initiativ av den unga kvinnan Nour, som hamnar
på psykiatrisk klinik. Där besöks hon av en författare, med klara spår av
Johannes Anyuru. Han kallar henne ”Tundraflickan”.
Kommer hon från
framtiden? I hennes berättelser skildras ett Sverige som tillgripit starka
lagar mot oönskade element. Staten samlar ”Sverigefiender” i koncentrationsläger.
Författaren, som själv är muslim, anar att hon är galen, men litar ändå
tillräckligt mycket på henne för att skicka sin familj till Kanada.
Ett polariserat Sverige
som rör sig mot ett totalitärt samhälle, hur långsökt är det? Jag väljer att
uppfatta Anyurus roman som en varning, att den i likhet med exempelvis Margaret
Atwoods dystopi Tjänarinnans berättelse
egentligen inte skildrar något som inte redan finns. Båda författarna ser
tendenser i sin samtid. På 80-talet förekom bland annat rörelser som det
amerikanska ”moral majority”, som försökte bana väg för den typ av religiösa fundamentalism
som Atwood så skickligt porträtterar i sin roman.
Och Anyuru lyckas
också förmedla den oro som väckts av SD:s framgångar. Här anas en författare
som ser att något håller på att gå fel med Sverige, och med små förskjutningar
skapas bilden av en tillvaro där människovärdet mäts i graden av svenskhet. Vi
fick ju en avslöjande inblick från SD:s landsdagar i Norrköping i lördags, med ombudet
Martin Strids uttalande om muslimer som icke-människor.
Tack vare sitt
inslag av science fiction ges förutsättningarna för en fantasifull diskussion
av ett akut ämne. Anyuru skriver i dialog med Harry Martinsons versepos Aniara från 1956. Det märks bland annat
i att ”Tundraflickans” egentliga namn är Annika Isagel, med ett efternamn lånat
från en av piloterna i Aniara. Dock
uppfattar jag Anyuru som mindre pessimistisk än Martinson; romanen saknar inte
utblickar mot en hoppfullare, bättre värld. Den dödsdömda resan i Aniara blir i Anyurus roman mer en fråga
om att ta allvarliga frågor på yttersta allvar, i en uppenbar strävan mot
förbättring.
Det är en tydligt
ambitiös roman. Allra starkast fungerar samhällskritiken när Anyuru
konfronterar missmodet, hopplösheten. Då blir det en djärv text, som när ”Tundraflickan”
frågar om författaren hyser något hopp: ”’Hopp om Sverige? Om ditt liv med din
familj här?’ En tyngd sjönk i mig. När någon minut hade gått utan att jag
svarat bytte hon ämne. Som för att skona mig.”
Med ett konstrikt,
men ändå mer nedtonat språk, har Anyuru förvaltat den talang han visat med sina
tidigare böcker. Tonfallet är ödesmättat, lyriskt, men också förankrat i en
konkret verklighet, med en konsekvens i sitt bildspråk som ger förutsättningar
för en struktur som underlättar läsupplevelsen. Här finns tillräckligt mycket
kvar av den poet som placerade sig mitt i nutiden i sina böcker från början av
00-talet, och det sker med en berättarteknik som är avancerad men samtidigt
tillgänglig.
Med en metod att ge
den författande huvudpersonen drag av sig själv, och i försöket att lappa ihop
ett skeende, påminner det inte så lite om Augustprisvinnaren för två år sedan,
Jonas Hassen Khemiris Allt jag inte minns.
Det rör sig om romaner som vill kommentera samtiden, och det måste ses som en självklarhet
att det är en tillgång att den här typen av sofistikerat berättade romaner kan
vinna Augustpriset. En seger för berättarkonsten, helt enkelt.
(Också publicerad
i Jönköpings-Posten 28/11 2017)
Gillar också slutet han får till i sann sufistisk (och Martinsonsk) anda.
SvaraRaderaen värdig pristagare, boken stannar kvar efter läsningen.
SvaraRaderaEn intressant tanke, att någon kan vara "tidigare poet", det betyder ju att man på något sätt slutar vara poet? Vid en viss ålder, när man också skriver annan litteratur?
SvaraRaderaJo, slutet är mäktigt, torgust. Ja, Hannele, det är en bok som man tänker länge på efteråt.
SvaraRaderaHm, Kurt. Jag tycker det i så fall är synd att han inte längre skriver poesi.