Barnet blir født
med fornemmelsen av og en forestilling om tryggheten som den selvfølgeligste
ting. Verden bryter mot dette.
Så skriver norska
författaren Mari Tveita Stagrim i sin första roman Det jeg leter etter finnes ikke her (hon gav ut en novellsamling 2015).
Det är en sådan roman jag önskar att jag hade läst när jag var ung, men det lär
aldrig vara för sent. Det är en roman som består av korta texter – citatet ovan
utgör en hel sidas text. Det är ett idealiskt format för en historia av det här
slaget, med de korta nedslagen, som lämnar djupa avtryck.
Att (vuxen)världen
sviker är ju ett vanligt tema i romaner som handlar om ungdomar, oavsett om man
vill sätta etiketten ”ungdomsroman” eller inte på den. Men här skildras det på
ett både nedtonat och övertygande sätt, när Stagrim förmedlar historien om den
vänskap som uppstår när en ung tjej får en ny klasskamrat, och de bondar över
det gemensamma simintresset.
De tjyvröker och
testar knark, utstår gubbars tafs. Det är en universell och tidlös erfarenhet
som gestaltas. Rätt snart förstår man att det är en vuxnare kvinna som ser
tillbaka på sin barndom – de är i trettonårsåldern, och det utspelar sig i
början av 00-talet. Men det kunde lika gärna vara i år, eller för trettio år sedan.
För det viktiga är
hur själva känslan av att vara ung uttrycks, genom hårt lyriskt språk: ”Minnene
bryter mot dagen, dagen bryter mot tankene, hjertet bryter i brystet.” I
berättelsen krackelerar känslan, och det gör allt ondare för de utsatta
tjejerna. Att vara ung innebär ju att uppleva hur den egna tryggheten
konfronteras med vuxenvärldens svek. Det kan man hantera på olika sätt.
Stagrim låter dem
genomskåda de vuxnas löjlighet och inbilskhet, och placerar dem på en
överlägsnare position, utan att de har någon nytta av den. Hon är bra på att
skriva helt ur barnets perspektiv (hon är fortfarande ung, född 1989, och kan
därmed sägas ha behållit lojaliteten med sin egen ungdom). Det här ger texten
en säregen laddning, samtidigt som det innebär en begränsad blick, en slags
torftighet som fortfarande är medveten, antar jag, för att författaren vill bevara
en trovärdighet över förloppet: så här kategoriskt och med förlov sagt korkat
ter sig världen för en trettonåring.
Det sker med hjälp
av enkla, starka bilder, som utsätts för stark exponering. Därmed blir
konturerna liksom utsuddade, och görs mer allmängiltiga. De vuxna är odugliga
egoister, och att växa upp med sådana insikter är smärtsamt – till sist blir
berättaren förvandlad genom sin smärta, där hela hon uppgår i det som gör ont.
Det är en roman om
att växa upp, där fokus sätts på den egna kroppen. Berättaren täcker finnarna
med foundation, och överlag blir den egna kroppen särskådad, in i porerna,
genom den emfas som ges åt svetten, åt det faktum att kroppen är i tillväxt.
Det är också en fin skildring av vänskap, som visar hur avgörande och viktig
den är i den här åldern: kanske den mest distanslösa och närgångna vänskapen
etableras här, och då blir den viktigare, starkare och större än kärleken. Även
genom att den görs immun mot svek, den läxa som berättaren tvingas lära här.
Så kan man läsa den
förvirring som uppstår när berättaren i efterhand ska teckna porträttet av
kompisen: ”Du reduseres kanskje i minnene mine. Det blir mindre igen av hva du
var, kroppen din blir nærmere en gjennomsnittskropp, ansikte ditt et
gjennomsnittsansikt. Når minnene konstruerer deg på nytt mange år etterpå: Er
det deg jeg ser, eller er det et bilde av meg?”
Det finns en
bestämdhet i Stagrims skrivande, som jag upplever som fordrande, manande, och
svår att motstå. Genom det korta formatet bildas också en förtrolighet, där jag
som läsare tvingas fylla i de luckor som uppstår, försöka besvara de implicita
frågor texten ställer. Den stora bedriften består i att hon lyckas skriva
klarsynt om de tidiga tonåren, utan nostalgins skimmer. Det är ett sorgearbete
i det lilla formatet med stor och långvarig efterklang.
Så, trots titeln:
det jag letar efter finns faktiskt här. Det vill säga, en stark berättelse med
en levande människogestaltning. Att läsa den här romanen ger dig ett möte med
en människoröst som du inte blir av med.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.