Koreanske Yi
Munyŏls roman med skolmiljö är ett behärskat porträtt av gruppdynamik och
pennalism. Dess huvudperson är osympatisk, men den man ändå håller på i
slutändan.
Länge stör
jag mig på huvudpersonen, tillika berättaren, i koreanske författaren Yi Munyŏls
roman Vår förvridne hjälte. Nog för
att jag är tillräckligt erfaren läsare för att fatta att inte alla
protagonister måste vara godhjärtade, men han är så arrogant och egoistisk att
jag bara tröttnar och börjar ställa mig på hans fiendes sida. Krossa den här
otacksamme pojkvaskern, tänker jag.
Låt mig
förklara. Han Pyŏngt’ae tvingas överge storstaden Seoul och elitskolan när
pappan ”hamnat i blåsväder”. På landsortsskolan tvingas han upptäcka att
ordningsmannen Sŏktae är en typisk översittare, och för att undvika mobbningen
och pennalismen bjuder Han motstånd. En klassisk uppgörelse tar vid, där
gruppdynamik och management by fear härskar.
Systemet är
befängt, där klasskamraterna turas om att fjäska för Sŏktae, inklusive att
under falsk identitet skriva hans prov. Han revolterar, och uppfattas givetvis
som en skvallrande medelmåtta, speciellt när hans egna provresultat inte kan
mäta sig med ordningsmannens.
I starkt
koncentrerad form, på bara lite drygt 100 sidor, tecknas så ett porträtt av en
skolmiljö som delvis känns igen. Från svenskt håll har vi Guillous Ondskan, och det finns gott om rapporter
om att dess osmakligheter från internatskolornas värld har fortsatt in i vår
tid.
Mindre
igenkännbar är den starka konkurrens som präglar skolan i Korea, där allt mäts
utifrån prestationer. Han kämpar för att tillhöra de bästa i klassen, men det
är en kamp i motvind. Speciellt när man tävlar mot en fuskare.
Det är inte
enbart huvudpersonens skrytsamhet och gnällighet som ger mig problem när jag
börjar läsa. Även själva berättartekniken är förenklad och hårt stiliserad. Det
är som att Munyŏls slipat bort alla nyanser i sin prosa. Sedan upptäcker jag
att nyanserna finns i själva premissen.
I själva
duellen mellan Han och Sŏktae. Det är något rörande över Hans tillknäppthet,
hur han vägrar ge oss insyn i familjens bekymmer (vad är det till exempel
pappan, tjänstemannen, gjort, som gett honom sparken?). Bilden växer fram av
ett sargat barn som slits mellan lojaliteten till de närmaste och hur han ska
handskas med ett tilltagande rättspatos.
Långsamt
vinns jag över på tolvårige Hans sida, tack vare Munyŏls försynta
berättarteknik. Han låter berättarjaget återge händelserna från den vuxnes
perspektiv, och därmed ges en balans och eftertanke till gruvligheterna. Och själva
upplevelsen att vara barn och helt utlämnad åt vuxnas godtycke är skickligt
infångat av författaren. Exakt så här värnlöst ter sig tillvaron för en
tolvåring som fortfarande tror på rättvisa.
Därför ser
jag Mynuŏls roman som en berättelse om revansch. Här ska inte avslöjas hur det
går – på ett plan är det helt förutsägbart, på ett annat rätt överraskande. Det
är snillrikt utformat, och helt klart är det värt att följa barnet Han till den
vuxnes epilog.
(Också publicerad
i Jönköpings-Posten 14/6 2017)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.