Shell[e]y |
I filmkomedin Gräsänklingar från 1982 går Gösta Ekmans
rollkaraktär omkring på Arlanda med senaste numret av Bonniers Litterära
Magasin. Kan du tänka dig Peter Magnusson låta huvudpersonen i sin senaste
komedi gå in i en tidskriftsaffär för att köpa senaste numret av någon litterär
tidskrift (Bonniers Litterära Magasin lades ned 2004)? Nä, för i det avståndet
– i den avgrunden – finns en förklaring till varför poesin har tappat sin
funktion som samtidskommentator.
När Tomas
Tranströmer erhöll Nobelpriset i litteratur 2011 var det många i min
bekantskapskrets som började läsa hans dikter. Med storögd förvåning berättade
de om sin upptäckt att poesi kunde vara så begriplig, så bra, och att den kunde
betyda något.
Deras uppfattning
var nog inriktad på poesin som det obegripligas litteratur. Jag vet inte hur
många gånger jag har fått höra om denna föreställning om poesin, att den enbart
är till för ”särskilt djupa människor”. Det är ju idioti att neka sig
upplevelsen av det unika som bara poesin kan förmedla för att man tror att man
måste vara smart, att man måste förstå. Att läsa poesi är något annat än att
lösa korsord. Nä, jag menar inte att det är lätt, att det är något alla kan
lära sig heller, för det är att underskatta den om man tror att den enbart
sysslar med det som är ”vackert”.
Det är kanske denna
medvetenhet om det latent farliga med poesin som gör att de två svenska
tidskrifterna i ämnet har så inställsamma namn. Lyrikvännen har funnits sedan
50-talet, och förblir den omedelbara källan för den som vill orientera sig i
vad som sker med dikten här och nu. Uppstickaren heter Populär Poesi, har sitt
säte i Tranås, och har funnits som tidskrift sedan 2013.
Namnvalet avväpnar
poesin, och varje gång jag ser ett nytt nummer tänker jag trotsigt att
”Impopulär Poesi” hade varit fyndigare, och mer i genrens anda. Till det yttre
är likheten med den äldre Lyrikvännen slående: det är nyskrivna dikter, essäer
och recensioner som dominerar. En skillnad är att Populär Poesi i varje nummer
har en sektion om musiklyrik, något som förstås är i samklang med namnet på
tidskriften.
För populär, det är
förstås sånglyriken, även om det är något de flesta inte ens tänker på som
poesi. När Bob Dylan fick Nobelpriset i höstas var det många som gjorde
kopplingen tillbaka till Homeros, även om det inte är helt etablerat att hans
epik från 800-talet före Kristus framfördes med musik.
Men det är onödigt
att upphöja sångtexter till litteratur, eftersom den är så beroende av både
musik och sångrösten, att den lever av framförandet. Bland annat därför är jag
skeptisk till hela projektet med att dela in poesi i kategorier utifrån
popularitet. I den indelningen finns det en implicit uppfattning om en slags
äkta poesi, sprungen ur spoken word-scenen, med företrädare som Bob Hansson,
Daniel Boyacioglu, Emil Jensen. Underförstått står den i motsatsställning till
den mer akademiska, torra, tråkiga och – ja, obegripliga poesin. Men det här är
bara en dum och falsk indelning, som inte gagnar någon.
Ofta framförs att
poesin spelat ut sin roll som betydelsefull litterär genre. Det bor 2 miljoner
fler svenskar i vårt land nu jämfört med för sextio år sedan. Då hade
Lyrikvännen 15 000 prenumeranter. Hur många som prenumererar nu? Cirka 1 000. Det här förklarar varför det är så otänkbart
att en svensk filmsnubbe 2017 skulle skylta med Lyrikvännen eller Populär
Poesi.
Tidigare politiker vände
sig ofta till poesin för att ge klangbotten åt sin ideologi. Vi minns hur Olof Palme
gärna citerade raderna ”en öppen stad, ej en befästad /
bygger vi gemensamt” ur Ragnar Thoursies dikt ”Sundbybergsprologen”,
men sedan Bengt Westerberg tog upp Stig Dagermans ”Dagsedlar” i valrörelsen
1994 har det varit tunnsått med politiker som gjort anspråk på något slags
förhållande till poesi.
Att det inte
behöver vara så är Barack Obama ett exempel på. Under sin tid som president
talade han ofta om sin läsning av Robert Frost, Langston Hughes, Ralph Waldo
Emerson. I lördags citerade Labor-ledaren Jeremy Corbyn några rader ur Shelleys
dikt ”The Mask of Anarchy” på Glastonburyfestivalen: ”Rise like Lions after
slumber / In unvanquishable number – / Shake your chainse to earth like dew /
Which in sleep had fallen on you – / Ye are many – they are few.” Att inte
svenska miljöpartister upptäckt det fruktbara i 2000-talets ekopoesi är för mig
mer obegripligt än den mest obegripliga poesin, till exempel.
Min önskan om en ”Impopulär
Poesi” skulle bejaka det svåra med poesin, vara en tidskrift som erkänner att poesin
inte är något man gullar med. En tidskrift som uppmuntrar friktion och
motsättningar. Så inser jag att den redan finns. De goda nyheterna är att OEI sedan
1999 utkommit med 76 nummer som mer liknar tjocka antologier (ibland över 600
sidor). De dåliga nyheterna är att den ofta är helt oläslig. Alltså förblir jag
lyrikvännen som då och då motvilligt konstaterar att poesin inte är lika
populär som den borde vara.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 29/6 2017)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.