Att det är ”Dagen svalnar …” som varit den centrala
Edith Södergran-dikten märks inte minst i det antal mer eller mindre utförliga
(mer eller mindre fantasifulla) tolkningar den utsatts för genom åren. Att
förhållandena håller på att ändras, till fördel för den ännu djärvare ”Vierge moderne”,
blir uppenbart med en ny antologi som är resultatet av ett samarbete mellan
Mittuniversitetet och Umeå universitet. Subjekt
Södergran tar avstamp i just ”Vierge moderne”, och låter tio
litteraturvetare komma till tals med detta jag som skrivs fram i den dikten och
i ett par andra.
Ännu en bok om Södergran, alltså, en poet som
håller på att bli den mest omskrivna, i vida högre grad än Stagnelius och
Ekelöf, de enda som på något sätt matchar hennes dikter. Tycker jag, medveten
om att andra inte är lika imponerade av henne – något ett av bidragen
framhåller väldigt markant.
”Vierge moderne” är en sensationell dikt, inte bara
för svenskt vidkommande. Är det ens en dikt? Med risk för en löjeväckande
parafras: ”Den är ingen dikt, den är en ramsa, fjorton kaxigt förhäxande
anaforer … ” Farhågorna att det skulle bli monotont med tio allt för likartade
tolkningar sopas raskt undan.
Förordet markerar att begreppet ”subjekt” är
trefaldigt i detta fall. Det syftar på diktjaget, på Edith Södergran, samt på
hennes dikter. Därför blir titeln en trippelexponering över sitt ämne, eller
snarare sina ämnen: en undersökning av hur Södergran konstituerar sitt jag,
eller återigen, kanske hellre ”sina jag”. Så som dikten visar är jaget
pluralistiskt. Dess frigörande egenskaper anbelangar inte ett jag utan flera
jag.
En av de starkaste läsningarna som gjorts av
Södergran är Ebba Witt-Brattströms, i den nu tjugo år gamla boken Ediths jag. Witt-Brattström menar att
Södergran just skapar sitt jag, i en medveten handling, bland annat i dialog
med andra modernistiska författare och filosofer. En lockande tanke. Problemet
är att det förblir en önskedröm, om man dröjer vid en dikt som ”Vierge
moderne”. De många utsagorna är lite för bra för att vara sanna, lite för
abstrakta för att kunna förankras i en autentisk verklighet. Något Maria
Jönsson är inne på med sin tolkning av dikterna som lika mycket performativa
som besvärjande.
Elisabeth Hästbacka gör en delvis grammatisk
läsning av dikten, och jämför med dikten ”Gud”, vars tolv anaforer ger en bra
klangbotten, skickligt hopvävda av poeten. Även Anders E. Johansson använder
den dikten i sin analys, efter att ha snurrat in sig i Agambens teorier om
identitet. Fast hon gör en märklig slutsats att dikten skulle tilltala främst
kvinnor, i synnerhet när den så emfatiskt avsäger sig könsstereotyper.
Hästbacka menar annars också att dikten angår och pekar ut ett oss – ett vi –
ett du, att Södergrans ”jag” är inkluderande och uppmuntrande.
Vidare gör Ragnar Haake en skarp iakttagelse kring
diktjagets expanderande egenskaper. Där kan en läsare fylla i vad som helst, i
en dikt som aldrig slutar röra på sig i sina definitioner. Dikten uppvaktar
läsarens medskapande. Tyvärr trasslar Haake in sig i teorier om subjektet, men
får hjälp av Althussers politiska analys. Det är ju mycket riktigt samhället
som styr över subjektet. Samhällets strukturer avgör vårt handlingsutrymme, och
som bekant var det för den biografiska Edith Södergran begränsat. Är det
långsökt att läsa dikten kompensatorisk, att de olika utsagorna blir vädjanden
mot de stränga villkoren? Hopplöst insnärjd i samhällsnätet skriver hon att hon
själv är ”ett nät för alla glupska fiskar”. Ville hon inte hellre vara fisk?
Spännande nog kan man tyda diktjaget både som kyskt oföretagsam som erotiskt
förslagen.
Anders S. Johansson gör som han brukar, lutar sig
mot Adorno, och hamnar i ett abstrakt resonemang som först mot slutet når fram
till några viktiga insikter som kan gälla som direktiv till all poesiläsning,
när han slår fast att ”Vierge moderne” inte kan läsas som vare sig ohjälpligt
fast i sin tid eller som en bruksanvisning till nutida problem: ”Bägge
alternativen innebär att det andra – det underliga, svaga, ofria,
motsägelsefulla, inkommensurabla, främmande, öppna, gåtfulla – skjuts åt sidan
som något ovidkommande. Och det är detta främlingskap som gör dikten, och som dikten gör: ställer oss inför det vi är men
inte förfogar över, inte förstår.”
I Gustav Borsgårds läsning förekommer referenser
till Silvana Imams texter. Borsgård tar spjärn mot John Swedenmarks essä om
sånglyrik i 10-TAL (#20 2015). Här finns återigen anspelningar på hur
frihetsbehovet ökar för den kvinnliga författaren, när identiteten har kapats
och låsts av ett patriarkat. Maria Jönsson gör också jämförelsen mellan
Södergran och Imam, samt en längre rad popartister, allt från Eva Dahlgren till
The Latin Kings. Kuriöst nog utmynnar hon i ett resonemang kring Björn Ranelids
jag, och då undrar jag om vi inte har kommit lite väl långt från ämnet. Även om
en renodlat stilistisk analys av Södergrans dikt saknas i den här antologin
finns ansatser här och där, som när Borsgård åtminstone nämner de tre punkter
som avslutar dikten, som ett sätt för läsaren att ta vid, att skriva vidare …
Liksom Borsgård har Erika Skilströms
forskningsområde ett mindre konventionellt litteraturvetenskapligt perspektiv.
Hennes bidrag hör till bokens mest intressanta och givande, även om jag långt
ifrån delar alla hennes slutsatser. Hennes infallsvinkel eller utgångspunkt är
ovanlig – hon har forskat bland annat om hur Statens Offentliga Utredningar
skildrar våldtäkter. Här gör hon en stark, bitvis tendentiös läsning av
Södergran. Ett problem med att ta in Sofia Rapp Johanssons bok Silverfisken i en jämförelse är att den
är så starkt sammanbunden med författarens biografi. Det blir orättvist, och
andra författare kan inte mäta sig med det privata ödet. Därför kan jag
instämma i slutsatsen att Södergran är för balanserad och för poserande, även
om det i så fall måste gälla alla andra poeter som inte delar Rapp Johanssons
erfarenheter. Att hävda ett poserande drag behöver inte heller vara något
negativt, något Jenny Jarlsdotter Wikström visar i sin känsliga text om
Södergran som fotograf, där selfiesen var ett dominerande motiv.
Det finns mycket gott att säga om de olika
bidragen, speciellt att de ingår i ett sammanhang som ger ett så brett intryck.
Fast det kunde väl ha nämnts att just
den här dikten väl allmänt är sedd som en demonstration av Södergrans
väldokumenterade fascination av Almqvists Drottningens
juvelsmycke. Södergrans jag är lika retfullt gäckande som Tintomara. Det
kunde också vara givande att läsa Södergran intill några dikter av Emily Dickinson,
som den här:
I
dwell in Possibility –
A
fairer House than Prose –
More
numerous of Windows –
Superior
– for Doors –
Of
Chambers as the Cedars –
Impregnable
of Eye –
And
for an Everlasting Roof
The
Gambrels of the Sky –
Of
Visitors – the fairest –
For
Occupation – This –
The
spreading wide my narrow Hands
To
gather Paradise –
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.