Jenny Tunedals fjärde diktsamling är ett
genombrott. Den behandlar en personlig erfarenhet, men också världens söndriga
tillstånd, på ett sätt som inger hopp.
Blomman har sin givna plats i den klassiska poesin,
men även moderna poeter har lånat den till nyskapande dikter – främst Ann
Jäderlund, kanske. Så när Jenny Tunedal i sin nya bok Rosor skador vänder sig till rosen ingår hon helt klart i en
tradition, med viss risk för att klichén ska infinna sig.
Men det sker med en fonetisk glidning in mot den
rosa färgen: rosa/ros. Så övertas den rosa färgen från det flickiga, genom sin
ljudlikhet med det råa: ”rå-sa”, som det borde stavas. Mot våldet, för det här
är en bok som illustrerar en värld som har gått sönder. Som termometer på
samtiden anländer den med ohygglig precision.
Dels på det privata planet, med dikter om minnet
och glömskan, om alzheimer-sjukdomen som angriper individen. Kniviga appeller
ställda till minnet besvaras nekande. Det privata förstärks av ett tilltal till
en ”Jenny”. Och dels på det universella planet, med dikter som bearbetar det
jobbiga vi upplever i världen just nu.
Jenny Tunedal har skrivit en mångsidig bok om det
sjuka, och använder en dialog mellan patienterna Auguste Deter och Alois
Alzheimer på ett mentalsjukhus i början av 1900-talet. Deras konversation
växlas mellan tillvaron på en vårdavdelning, interfolierade med bland annat en
”King Lear-remix” som förstärker sjukdomstematiken. Hennes bok kännetecknas
främst av variationen, de olika texttyperna, som hålls samman av en enhetlig
tematik kring just våldet.
I den intertextuella väven ingår citat från 28 namn
– förväntade sådana, som Marguerite Duras, Martin Heidegger och Gertrude Stein,
men också några oväntade, som Stevie Nicks och Cole Porter. Många provoceras av
denna teknik, kanske tycker de att det är genant att inte kunna identifiera
källan.
Men det är ovidkommande, och jag kan bara undantagsvis
känna igen citaten (Duras är lättast). Tunedals poäng, som jag uppfattar den,
är att gestalta ett skrivande där hon inte så mycket går i dialog med sina
föregångare som hon vill visa hur dikten ges en mer dynamisk form i samspel med
andra röster. Hon syresätter sin egen text, och hittar nya samband, nya
kontaktytor.
Ett sätt att förhålla sig till den här boken är att
bara följa med i dess snillrika väv av intryck. Här är kärleken också farlig:
”Jag var i mörkret, det var upprörd stämning / Jag såg några som grät / Ljuset
gjorde sönder ljuset / Havet gjorde sönder havet / Jag kämpade för att somna /
Jag vill inte somna / Jag vill kanske leva / Hur snabbt kan kärleken försvinna
/ Blixtsnabbt”.
Med sin fjärde diktbok åstadkommer Tunedal ett
genombrott. Det är bara en handfull svenska diktsamlingar på senare år som har
varit så bra att de har vidgat min värld. Böcker som sätter oförglömliga
avtryck: Athena Farrokhzads Vitsvit,
Ida Börjels Ma och Åsa Maria Krafts Randfenomen. Rosor skador är precis lika bra som dessa, och ur dess oerhört
tunga innehåll hämtar jag det slags tröst och hopp som gör livet lite lättare
att uthärda.
(Också publicerad i Jönköpings-Posten 23/2 2017)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.