Idéromanen är ett
vedertaget begrepp, men mer sällan hör vi talas om idénovellen. Nu är inte
litteraturens främsta syfte (längre?) att sätta problem under debatt, men Oline
Stig har sedan sin debut 1999 varit en driven debattör i fiktionens förklädnad.
Så också i sin nya samling noveller, Hägring,
där hon fortsätter porträttera människor som överskrider gränsen till
nervsammanbrott. Aktuella etiska frågor, bland annat om integritet och vilka
gränser vi ska akta oss för att överskrida, diskuteras med en omisskännelig
ironisk blick som den här författaren har gjort till sin egen.
Det går utmärkt att
läsa de här novellerna som deckargåtor, där karaktärerna bär på hemligheter –
både egna och andras. På subtila sätt utforskas sanningen som en fråga om
perspektiv. Oline Stig är suverän på att skissa fram förutsättningarna för ett
människoöde – novellerna håller sig nästan uteslutande till ett relativt stramt
format på cirka tjugo sidor – och utifrån denna skiss visa vilka hisnande djup
som finns inom dem. Och inom oss som läser, när vi görs delaktiga, i denna
inbjudande skrivmetod. Den här sköra världen som de besitter, den är ju också
min, tänker jag. Med viss panik, för det här ska läsas utan säkerhetslinor för
att uppskattas till fullo.
(Också publicerad i
Vi 2/17)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.