Amerikanske John Williams roman om den romerske
kejsaren Augustus är en svindlande upplevelse. Vi får veta massor om antiken –
men minst lika mycket om oss själva.
På senare år har John Williams återuppstått som
författare, rätt långt efter sin död 1994. Hans Stoner och Butcher’s Crossing,
på svenska 2013 respektive 2015, hör till det bästa jag läst på senare år. Så
det är med högt ställda förväntningar jag nu tar mig an Augustus, som skulle bli hans sista roman när den utkom 1972.
Det är en roman om den romerske kejsaren, kanske
mest känd för att han aktualiseras varje år när julevangeliet läses. Om du
förväntar dig en regelrätt biografisk roman får du tänka om, för Williams
väljer en excentrisk metod för att berätta om Augustus liv, eller Gaius Octavius
(Octavianus) som han heter en stor del av tiden.
Det inleds med mordet på Julius Caesar, som
efterträddes av Augustus. Kronologin är dock uppbruten, och det skapar en
dynamik i själva berättandet, när vi rör oss kors och tvärs genom tiden. Men
det mest originella är att Williams skapar fiktiva dokument, brev och dagböcker
som kommenterar och refererar till Augustus, och väntar till bokens sista sidor
innan han låter kejsaren själv komma till tals, i ett långt brev till Nikolaus
av Damaskus.
Det är idel kända namn som tar till orda i de av
Williams påhittade texterna. Och det märkliga med romanen är att den lyckas
gestalta två skeenden parallellt, utan att det blir några sömmar som skaver.
Dels kommer förstås den antika perioden till liv,
med inblickar i romarriket både utifrån vardagsliv och högreståndsliv. Och dels
samtiden, då Augustus framträder som en helt nutida individ, med tankar och
känslor som utan problem kan appliceras på oss som råkar leva på 2000-talet.
Starkast syns det i relationen mellan Augustus och
dottern Julia, som här blir en intelligent och självständig kvinna, med några
avgörande brister i sin personlighet. Men överlag finns det i romanen ett
flertal olika skildringar av relationer mellan föräldrar och barn som går på
djupet och berör.
Hela poängen med Williams roman, och det som gör
den till ett obestridligt mästerverk och en av de faktiskt bästa amerikanska
romaner jag har läst, är att han visar vad det är att vara människa. Det låter
enkelt, men det är ytterst få författare som har den förmågan, att bli dessa
förmedlare.
Genom att skapa intensiv närvaro tar Williams med
oss till de andras erfarenheter, och visar hur vi människor hör ihop, alldeles
oavsett långa tidsglapp. Att läsa ”Augustus” gör att du får syn på saker om dig
själv – några positiva saker, några negativa saker (vi är ju människor). Det
jag imponeras mest av är hur stilistiskt anspråkslöst det är gjort.
Synbarligen utan finess, och ändå med en så
avancerad berättarteknik. De fiktiva dokumenten bygger givetvis på ambitiös
forskning. Och det är klart att när han skriver i exempelvis Ovidius namn
tvingas han vässa sin penna till det yttersta.
(Också publicerad i Jönköpings-Posten 9/2 2017)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.