Tyska författaren
Juli Zeh har skrivit en roman som tar filmklichéer till hjälp för
att berätta en historia om en farlig förbindelse. Med en och annan
överraskning i bakfickan skapar hon skrämsel som hotar nattsömnen.
”I filmer visar
sig människor som har en reptil sittande i ansiktet på sitt eget
porträtt alltid vara galna i slutet.” Den här meningen formuleras
rätt tidigt i Juli Zehs nya roman Stopptid. Två saker lyckas
den med: att fylla mig med iskall fasa, samt göra mig omåttligt
intresserad av hur intrigen ska fortlöpa. Hon är kort sagt bra på
att plantera idéer i läsarhuvudet, väcka oro och alstra
mardrömmar.
Huvudpersonen Sven
har flytt Tyskland för att arbeta som dykinstruktör på Lanzarote
tillsammans med assistenten/flickvännen Antje. Dit kommer
såpastjärnan Jola och författaren Theo för att dyka i två
veckor. Hon gör research för en roll som dykare, en roll som ska ge
henne en enkelbiljett bort från såpaträsket. När Sven på natten
bildgooglar Jola sätter sig hans geckoödla rakt över hennes
skärmansikte: reptilen som indikerar galenskap.
Men att säga att
Jola blir galen i den här romanen är att förenkla. Parallellt med
historien om Sven får vi ta del av Jolas dagbok. När de två
inleder en relation – något som ser ut som en relation – förstår
vi att någon av dem ljuger. Hur förhåller det sig till exempel med
Jola och Theo, och deras ständiga bråk?
Den hotfulla
atmosfären förstärks av att vi inte riktigt vet vad som håller på
att hända. Zeh arbetar flitigt med klichéer – den halvkända
skådespelerskan, författaren med skrivkramp, dykinstruktören som
inte vill veta av sitt hemland, flickvännen som svansar omkring
honom.
Och så passionen
mellan Sven och Jola, det vill säga det som liknar passion. Sven
trivs lika bra under ytan som han vantrivs ovanför den, och inom
några dagar fyller han fyrtioårskris. Zeh låter lust och olust
sätta sig i samma båt, liksom. Det är som på film, vill jag säga,
som i Postmannen ringer alltid två gånger, eller Polanskis
Kniven i vattnet och Bitter Moon. Neurotiska män som
hamnar i oroliga situationer.
Klichéerna är
övertydliga, men det intressanta är hur Zeh hanterar
spänningsmomentet, hur hon hela tiden vänder på förutsättningarna
och delger nya överraskningar. Likaså hur hon visar hur lätt det
är att kollra bort en människa, få henne att tappa omdömet. Det
här sker med en vass humor som inte behandlar karaktärerna särskilt
snällt: du vill ibland gripa in och ställa till rätta, komma med
råd till dem så att de inte fortsätter med sina vansinnigheter.
Då blir det ett
synbart exempel på författarens skicklighet, att hon förmår ge
klichéerna liv. Det är så bra gjort att man kunde bli rädd för
mindre.
Det här är Juli
Zehs femte bok på svenska. Jag tycker att hon är den mest
löftesrika författaren i världen just nu, kanske allra mest därför
att jag får intryck att hon fortfarande inte har hittat fram.
Stopptid är inte lika bra som Leklust från 2006, men
lyckas ändå förnya thrillergenren med hjälp av sin avancerade men
ändå lekfulla berättarteknik.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 29/3 2014)
Så peppad på denna! Har läst leklust 2-3 gånger, helt fantastisk.... /Ida
SvaraRaderaJa, Stopptid är väl inte riktigt lika bra ... men ändå så värd att läsa.
SvaraRadera