Uppe i det mörkaste
och djupaste av Norrbottens skogar ligger Djuptjärn, stället där
naturens mystiska uråldriga krafter alstras. Det är åtminstone
premissen i Andra Lundgrens djupt märkliga roman Glupahungern
(Natur & Kultur), som faktiskt är ett riktigt udda inslag. Även
om förlaget jämför med Stefan Spjut och Steinar Bragi, två andra
som släpper lös naturens dolda sidor, tycker jag att det är
problematiskt att skapa sådana motsvarigheter.
Framför allt är
Lundgrens stil av ett ovanligt slag: nedtonat, nästan helt
olitterärt utfört, och kan ge intryck av att vara tafatt. Det är
en lakonisk stil som går rakt på sak och förlitar sig på
berättelsen, med en kärv humor av barskt slag.
Med enkla medel
förmedlar ändå Lundgren den svindlande känslan av att som ung
vistas i skogen. Som ung är ju skogen något annat än för den
vuxne: innan du skapat din erfarenhetsbank och utvecklat ditt sunda
förnuft och ditt rekorderliga omdöme är skogen fortfarande
förtrollad. Där kan finnas vad fan som helst: vampyrer eller
zombies eller varulvar eller varför inte nordiska väsen, som
trollet du hört så mycket om …
Nu går Lundgren
inte riktigt så långt, som att det kryllar av troll eller andra
stygga varelser i hennes skog. Snarare arbetar hon med att skapa en
trolsk atmosfär. Det är en krönika över tre generationer kvinnor.
Storfamiljen som Elina råder över, med den kufiska dottern Ingrid
som i späd ålder går skogspromenader, och hennes dotter Baba –
hon som föds med omättlig hunger.
Hennes miljö ger
intryck av att vara platsen där det är som det alltid har varit.
Det kunde lika gärna utspela sig i början av 1900-talet, tills man
en gång sätter på en skiva, som råkar vara ”Twist and Shout”.
Vilket får mig att tänka på Babas namn – givetvis är hon döpt
efter häxan i de slaviska folksagorna, Baba-Jaga – men kunde
kanske också ha något att göra med Nina Letar Ufos låt ”Ba Ba
Twist”: ”Jag har levt mitt liv i skogen / i den vildaste av
skogar”. Jag tillbringade sommaren 1986 i Boden som misslyckad
militär, på discot spelades Samantha Fox och Imperiet, men samma
sommar släpptes Nina Letar Ufos första singel, och Andrea Lundgren
föddes. I Boden.
Djuren samspelar med
människorna i hennes roman. Naturen är skrämmande, kanske inte för
att den innehåller skrämmande element, utan mer av att den är så
full av liv av allehanda slag. Och Lundgren är bra på att visa de
olika intryckens betydelse i hur vi upplever tillvaron: hur syn och
doft och hörsel nästan får överslag i hennes säregna miljö. Av
säreget slag är också den realism hon lyckas förmedla, exempelvis
i hur man skalar en potatis till paltkoket, och den tappas i diskhon,
bara för att kvickt sköljas av under kranen.
Men mest är det en
våldsbenägen sagotonad berättelse om släkt och blodsband – lite
som Robert Kangas första romaner, fast alltså med ett helt annat
temperament. Lundgren lyckas gestalta människor och miljö med fin
känsla. Det problem som jag ändå har med den handlar mest om att
den ska berätta tre generationers historia, och gör det på ett
format som inte räcker till. Den här typen av romaner brukar behöva
minst 600 sidor för att kunna göra rättvisa åt personerna, men
Glupahungern är inte ens hälften så lång.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.