Den känsla som bäst
sammanfattar den nutida människan är vilsenheten: förnimmelsen av
att sakna ett hem. Poeten Nikola Madzirov skriver om att befinna sig
i mellanrummet, vara mittemellan olika tillfälliga orter. Det gör
han i diktsamlingen Rester från ett annat sekel (Rámus),
översatt av Miodrag Stankovski. Han är nu bosatt i Makedonien.
Madzirov är 40, gav
ut den här boken 2011, och introduceras nu på svenska. Det är en
bok blygsam i formatet, och nästan lika försynt i sin behandling av
ämnet. Dikterna är diskreta, men hålls tillbaka av ett subtilt,
underförstått inre tryck av smärta. I dikten ”När tiden upphör”
återfinns den rad som har gett samlingen sin titel – ”Vi är
rester från ett annat sekel” – dubblerad, där upprepningen
fungerar som en besvärjelse.
Madzirov förankrar
dikterna i en estetik som försöker hålla fast vid tid och rum, men
båda försöken, båda rörelserna, är gagnlösa. Rummet får
fötter, tiden får vingar. Platsen promenerar åt fel håll, liksom
åren som svävar förbi dig, aldrig rakt genom dig. Det som är dömt
att förflyktigas kan inte hållas kvar. Får inte hållas kvar.
Kompaktheten i
dikterna ger dem kontur, struktur, och låter dem bli monument som
ändå avstår från att stelna i perfektion eller i entiteter att
beundra. Madzirov skriver om en tillvaro där inget kan tas för
givet, utan där allt är obekant: ”I främmande städer är vi
obemärkta / som en kristallängel instängd / i ett oluftat
vitrinskåp, som en andra jordbävning / som bara möblerar om i det
redan förstörda.” Kristallängeln är förresten ett ovanligt
inslag: snarare handlar det oftast om just de vardagliga tingen, som
vitrinskåpet.
Poesin ska lära oss
att utstå existensen, och det kan göras med skönhetstricket. Nog
finns också det vackra bildspråket i Madzirovs dikter, men mest
handlar det om att det är bilder som är kopplade till en
erfarenhet, till en sanning. Det är dikter som strävar efter
förståelse, som vill förstå och vill få dig att förstå.
Och finns det någon
kärna i den här starka men vacklande boken är det kanske i de två
raderna i dikten ”Återvändande”: ”min själ är ett
kvedpalimpsest / från en avlägsen moder.” Däri ligger hela
sanningen, hela innebörden. Att minnas är smärtsamt, men det är
nödvändigt, även om det bara ser ut att förvärra skadan.
Exilen är kanske
det naturliga tillståndet för människan, för de människor som
avstår från att bli Sverigedemokrater. Vilsenheten är fint
infångad av Madzirov i den här boken. Inbilla dig inte att det
finns något annat än skenbar trygghet i den här världen.
Människan är en flykting.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.