En av de vanligaste
kritikerklyschorna är ”intressant”. Det var när Martin Scorsese
av en kollega fick höra att King of Comedy var hans ”mest
intressanta film” som han förstod att han gjort en riktigt tråkig
film. Andra vanliga klyschor är ord som ”viktig” och
”angelägen”.
Ändå tvekar jag
inte att påpeka hur viktig och hur angelägen Svetlana Aleksijevitjs
bok Kriget har inget kvinnligt ansikte är. Jag kan inte göra
på något annat sätt.
Alla böcker om krig
är sannerligen inte viktiga. Och går det någonsin att göra krig
begripligt? Är ondska ett metafysiskt begrepp, eller något som med
Morrisseys ord bara är något vi gör? För mig var det lätt att
identifiera mig som pacifist när jag var ung, men med åren blir det
en allt jobbigare position. Det är en enklare utväg att välja
våldet, för annars trampas du på. Går det att förklara krig? Ja,
följ en mellanstadieklass i en svensk skola en dag – du ser
krigets mekanismer i mobbningen, invasionerna av andras privatliv.
Under andra
världskriget deltog en miljon kvinnor i den sovjetiska armén. Deras
historia har varit skambelagd. Dels har kvinnorna tigit, och dels har
staten inte klarat av att hantera dem efteråt. Därför är det ju
viktigt när Aleksijevitj intervjuar en mängd av dessa kvinnor, och
låter dem ohindrat berätta sina historier. Historier som följer
samma djävlighetens skändliga mönster.
Aleksijevitj vill
uppenbart förnya dokumentärgenren. Hon vill, som hon säger, vara
en ”själens historiker”. Det hon försöker teckna är ”själens
landskap”. Det kan låta pretentiöst eller bara omöjligt – men
ambitionerna är nödvändiga. Boken har en lång tillkomsttid:
1978-2004. Den utkom på svenska 2012, på Ersatz, i Kajsa Öberg
Lindstens översättning, och finns nu i pocket.
Boken handlar om
minnen, hur dessa ska vårdas inom människan. Katastrofer föder
otäcka minnen, och det blir inte mindre otäckt om de hålls
tillbaka – något som har skett för många av kvinnorna. Därför
denna befrielse att få berätta, denna lättnad. Historierna är
spontant förmedlade, med röster som kommer nära, helt nära
läsaren. Titeln är dubbeltydig: vi föreställer oss krigaren som
manlig, men Aleksijevitj syftar också på den misstänksamhet som
följde efteråt, att de kvinnor som deltagit inte accepterades i
samhället.
Det är på riktigt
de osynligas vittnesmål. Enligt Aleksijevitj handlar männens
krigshistorier om fakta, medan kvinnornas handlar om känslor. Kan
vara en grov generalisering, men med tanke på tiden, det tidiga
40-talet, har hon nog mer rätt än fel. Å andra sidan: i Joseph
Conrads berättelse Mörkrets hjärta, som ju handlar om ett
annat krig, kriget mot Afrika, är mitt bestående minne inte fakta,
utan känsla – manifesterat i den vita garnstumpen kring den svarta
döende pojken i inledningen.
En av historierna
som griper tag är en sjukvårdsinstruktör i ett skyttekompani –
Olga Jakovlevna Omeltjenko, alla har sina namn i boken, vilket ju
också är viktigt. Hon donerar blod till en ung man utan släkt, som
skriver brev till henne från fronten. De har gått på teatern,
planerar troligen en framtid tillsammans. Men han dör. Olgas
reaktion: ”jag skulle till fronten och hämnas mitt blod – jag
visste att där någonstans hade mitt blod utgjutits …”
Kvinnorna i den här
boken lever fortfarande i sina minnen av det ohyggliga. Tiden läker
inga djävla sår. Samtidigt som jag läser den här boken omskakad
och med Sven Wollters nya ord ”bedrabbad”, funderar jag på
krigsbehovet. Vårt behov av att ständigt uppsöka i synnerhet det
andra världskriget.
När jag skrev min
uppsats om Bret Easton Ellis och om American Psycho förekom
ett ord i flera av texterna jag läste – ”desensitized”. En
utnötning, eller avtrubbning, att till slut blir effekten minimal,
för du har redan upplevt alla hemskheter. Kanske är det människans
natur, att vi inte klarar av för många intryck. ”Human kind
cannot bear too much reality”, som T.S. Eliot lite lakoniskt
yttrade. Vi reagerar starkt bara på omedelbar fara, medan
berättelser om krig inte förmår skaka om, utan bara invaggar oss i
trygghetsbekräftelser. Hur mycket kan man ta in?
Men jag vill
poängtera hur jobbigt det är att läsa dessa berättelser, hur jag
gång på gång måste lägga boken åt sidan. Kvinnorna berättar
bland annat om hur de som soldater ofta kom närmare den fysiska
döden, då de bland annat arbetade som sjukvårdspersonal och fick
se skadeverkningarna och lidandet öga mot öga. Säg den
krigsstrateg som jobbat med att torka blod och bära amputerade
benstumpar.
Hej Björn, kolla på den här och berätta vad du tycker sen: http://www.youtube.com/watch?v=ZOHfsugF1cI
SvaraRaderasorry för offtoppic, är avskuren från sociala medier...
SvaraRaderaJaa ... det var off topic ... Hm!
SvaraRaderaSkärp dig. Se den nu.
SvaraRadera