Svenskan har många
ord för gåendet: att vandra, promenera, ströva, flanera,
spankulera, spatsera, traska … En besvärande bieffekt av att röra
sig är att andningen påverkas, att det blir jobbigt att prata. Man
kan sitta still, men man behöver röra på sig – ibland för att
dra igång en tanke som har stelnat, för du tänker bättre i
rörelsen, som om kroppsförflyttningen också flyttar på de
stillastående tankarna.
Jag vet inte hur
mycket poeten Krister Gustavsson har tänkt på det när den ena
delen av titeln till hans nya bok handlar om denna bieffekt:
Andningsbok Landskapsbok (Lejd). Åtminstone får det mig att
tänka på gåendet, på en av det här starka poesiårets allra
starkaste poesiböcker, Katarina Frostensons Tre vägar.
Det här är
definitivt inte någon tillrättalagd sorts dikt, som du är van att
känna igen den. Gustavsson är erfaren nog att veta att det gäller
att arbeta inom de förutsättningar man har givits, inom de ramar
man själv har ställt upp. Och det är gott nog.
Han vet också vad
poesin ska vara: det vill säga, inte tillkrånglad, men alternativ.
Den ska inte ge dig sådant du redan vet, utan måste utmana och
sträva mot förändringen. Redan med den här samlingens första
dikt etableras den här kontakten med läsaren: ”Natten andas så
att döden följer”.
Så handlar det
inledningsvis om just andningen. Att andas – ingenting är enklare.
Eller? När vi i skolan hade kurs i mindfulness ägnade vi tio
minuter åt att koncentrera oss på andningen – ingenting var
svårare, eller mer benäget att väcka tankar på döden.
I dikterna hittar
Gustavsson en egen rytm, en egen puls, en egen andning. Det är
diktens tempo som styr, och han skriver följsamt. Han blandar det
suggestiva med det sakliga, och även om han delar in i olika partier
är det omisskännligt. Att variera sig och samtidigt vara
konsekvent. Han berättar med ett lekfullt anslag – skriver
beskrivande, men samtidigt gestaltande.
Ett parti handlar om
Hölderlin – det andra som får mig att tänka på Frostenson, som
ju också tar detta gigantiska ord i sin mun. Gustavsson gör det på
ett lite annorlunda sätt: i sviten ”Diagnos Hölderlin” skriver
han sju korta dikter som får utgöra en biografi, men också en
kommentar till vad Hölderlin är.
Hölderlin är så
mycket mer än sitt namn, och samtidigt så mycket mindre. Han är
vi, vi är han. Med upprepningen hamras det hårda begreppet
Hölderlin in: ”Hölderlin var en gång den Hölderlin som sam i
pojkarnas å / Hölderlin störtar sig huvudstupa i vatten och glädje
/ Bland kamrater glömde Hölderlin Hölderlin / Se moder sade
Hölderlin / Jag är icke ännu den Hölderlin jag bliver”. Notera
för all del den arkaiska stilnivån, som gränsar till parodin, till
pastischen.
Diagnosen Hölderlin
förflyttar sig sedan omärkbart till en psykossvit, för att hamna i
vansinnet, i fruktan för det kanske värsta som kan drabba en
människa. Först en makalöst mäktig svit dikter där en
m-allitteration ges en framträdande roll, kanske för att
Stiernhielms dikt ”Hercules” har en av våra bästa exempel på
en sådan allitteration: ”Döden molmar i mull”.
Ljuddikten är det
tredje som får mig att tänka på Frostenson. Även här denna
förtjusning i konsonanten, och även känslan att det här är
dikter som kommer ännu mer till sin rätt när de läses högt, när
ljuden släpps lösa. Med sina ljuddikter kommer Gustavsson nära
ramsan, nära formeln, alltså det som är den ursprungliga poesin,
det som också kan vara förbannelser.
Men för mig mer av
lockrop. Jag gillar den här boken, bland annat för att den inte
bryr sig om att vara insmickrande – men också för att den inte
krånglar till saker i onödan. Du behöver ingen examen i det
intrikatas skola för att ha behållning av dikterna. I sista sviten
handlar det rentav om något så folkligt som charterresan: men inte
i syfte att infiltrera ämnet och vältra sig i förakt för det så
kallade verklighetens folk.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.