Poeten Karin Boye är
huvudpersonen i Jessica Kolterjahns nya roman. Den är flinkt
skriven, men skulle ha behövt inspireras i högre grad av Boyes
oförvägna insatser.
Utmattad av hårt
arbete och ett misslyckat äktenskap flyr författaren Karin Boye
till Berlin i början av 1932. Det hon egentligen försöker fly
ifrån är dock sin egen homosexualitet, som hon äcklas av.
Men man kan inte fly
från sig själv. Berlin under det tidiga 30-talet är inte heller en
lämplig plats för den som vill fly från homosexualitet – snarare
är det dekadensens huvudstad, något den deprimerade Boye knappt
hinner kliva av tåget för att upptäcka.
Jessica Kolterjahns
roman Den bästa dagen är en dag av törst återskapar detta
viktiga år i författarens liv. Karin Boye går i psykoanalys, först
hos en man, sedan en kvinna, och hon träffar andra svenskar. Ibland
ligger hon med kvinnor. Hon besöker Sportpalast 12 mars, när Göring
håller ett nazistiskt tal. Hon gör Hitler-hälsningen.
Allt detta finns
dokumenterat, och Kolterjahn redogör varsamt för Boyes kamp mot
fattigdom och ”Dödsmakterna”, en kamp som vinns i det korta
perspektivet men förloras i det längre. Boye lämnar Berlin
tillsammans med den tolv år yngre Margot Hanel, som blir hennes
partner i Sverige. Nio år senare begår först Boye självmord,
sedan Hanel månaden senare.
Språkligt är det
en svår balansgång, då Kolterjahn ska hantera Boyes rätt
tidsbundna idiom, samtidigt som hon ska skriva en läsbar
2000-talsroman. Risken är att det antingen blir för färgat av
Boyes stil, eller för opersonligt. När Kolterjahn lånar bildspråk
och formuleringar från dikterna ger det liv åt framställningen,
men det är återhållsamt utfört.
Vi får inblickar i
Boyes slitningar både på det personliga och det estetiska planet:
efteråt ska hon bland annat skriva fyra romaner, däribland
Kallocain, samt sin bästa diktsamling För trädets skull.
Med tanke på Boyes modiga insats kan tyckas att Kolterjahn kunde ha
skrivit lite mer vågat om henne. Nu blir det en välskriven roman,
som exponerar de motstridiga krafterna inom Boye, utan att Kolterjahn
gör något vettigt av det hon hittat.
Ett problem är
kanske att hennes roman inte lyckas säga något sensationellt nytt
om Karin Boye, utan att den nöjer sig med de vanliga
spekulationerna. Vad den kan bidra med är väl att fungera som
introduktion: den är medryckande skriven, med anlag att fängsla
även någon som har minimala kunskaper om Boye.
Inom retoriken är
ju sanning och osannolikhet släktingar enbart på avlägset håll,
och något av detsamma gäller för den här typen av fiktiva
biografier. Här mister Karin Boye sin givna räckvidd och reduceras
från poet på piedestalen till en ängslig människa, ibland smått
löjeväckande. Romanen vinner på detta, genom sitt konsekvent
utförda porträtt av en sammansatt och ambivalent människa som bara
råkar vara en omåttligt talangfull författare.
Vad som råkar vara
sant och vad som råkar vara påhitt är inte heller det intressanta,
så länge Kolterjahn vet att etik och estetik är desto mer
närbelägna släktingar.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 17/4 2013)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.