Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

19 feb. 2012

Han? Hon? Hen!

Expressen har tappat Aase Berg, men värvat Therese Eriksson, som inleder sitt värv med att recensera en nyutgåva av Virginia Woolfs Orlando. Själv är jag lite mätt på Woolf - inte trött på, det blir jag aldrig - och kanske inte prioriterar att läsa om romanen i brådrasket, men det ska förstås du göra. En god inledning kan vara att läsa recensionen - vilket jag inte tycker enbart för att hon citerar ur min bok om Woolf, som utkom för drygt ett år sedan. Man behöver inte hitta på några anledningar att läsa Woolf, eller att läsa om Woolf. Eriksson visar också hur modern Orlando är, när hon kopplar den till vår nutida debatt om tvångssteriliseringar av könsbytare, och det laddade ordet "hen". Karaktären Orlando är en av litteraturens lyckosammaste och lyckligaste fullbordanden, en filur som jag ofta tänker mig som det idealiska projektet och den enda förebild man som läsare behöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar