För tre år sedan
utkom på Novellix Sara Stridsberg första publicerade novell, American Hotel. Ärligt talat tyckte jag
den var lite ointressant och ofokuserad. Alltså är mina förväntningar rätt lågt
ställda när jag nu läser hennes andra försök, Vi var rovdjur, som precis utkommit på samma förlag.
Den är mycket
bättre. Genast hamnar vi i det vanliga Stridsberg-landet, den bekanta terrängen
där tillvaron liksom drabbats av akut fara, men fortfarande inte lärt sig
ställa in receptorerna för att bemöta de potentiella hoten. Storyn är enkel: en
tonårstjej åker bil tillsammans med sin pappa, som plockar upp en annan något
yngre tjej och presenterar henne som tjejens syster. Ur en initial antagonism
växer en vänskap fram, lika skör som den är stark.
Det är sommaren
1982, och Stridsberg skriver fram tiden med suveränt enkla medel, som får en
att återupptäcka den tidens torftiga tillvaro. Det destruktiva och illavarslande
är ständigt närvarande. Världen liknar något sönderregnat – ja, regnet sköljer
bort alla bestående intryck, och får den att bli dränkt. Eller bara utspädd,
som om regnet, det som här betonas så hårt, är en ond hejdlös kraft, vars
uppgift är att komma åt livets själva essens och göra det mindre
svåruthärdligt. Då kan det äventyrliga livet vara lockande i sig, när man med
Morrisseys ord är så fasansfullt trött på att göra det rätta.
Det mest
imponerande är hur väl Stridsberg tar hand om sina karaktärer, hur hon avstår
från att döma och även avstår från att ge läsaren en drös instruktioner i hur
de ska uppfattas. Uppenbarligen är det något som är vajsing med pappan i den
här novellen, och vår huvudperson är inte riktigt skickad att förmedla för oss
en korrekt bild av händelseförloppet. Hon bevarar deras vilsenhet, ger oss
tillträde till deras förvirring och låter oss bli delaktiga i den.
Stridsberg borde
kanske löpa linan helt ut, och ge sig fullständigt hän åt den oförlösta skräck
som hon här tangerar. De sinistra undertonerna i novellen skapar en atmosfär som
påminner om Darling River. Även här
upphävs gränser, och det är med olycksbådande ledmotiv vi följer huvudpersonens
försök att pussla ihop en opålitlig tillvaro. Några av gränserna som upphävs är
den mellan barn och vuxen, mellan lek och allvar – när övergår det oskyldiga i
något betydligt olustigare och rentav otillbörligt? Så är också gränsen mellan
lag och laglöshet något som hon uppehåller sig vid: förnimmelsen av att leva
bortom allt.
Novellix idé är
tydligt utskriven på klumpig engelska: ”Stories to go”. Passande nog: noveller
som räcker för en kort stunds läsning på bussen eller medan man väntar på att pastavattnet
ska koka. Temat för de fyra noveller där ”Vi var rovdjur” ingår är ”vänskap”,
men det Stridsberg skildrar här – liksom så ofta annars i sin fiktion – är också
förälskelsen, om den starka avund som följer i dess spår. Ja, kanske hon med
den här novellen befinner sig exakt i den skärningspunkten, där vänskap visar
sig vara lika stark och passionerad som kärlek:
”Hon såg på mig och
log med vatten i ögonen. Hennes första leende med mig och hon blev en annan när
hon log, en ljusvarelse i fräknar i det svarta vattnet, det var
beroendeframkallande, längre fram skulle jag göra allt för få tillbaka det
leendet.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.