I storformat, något
som liknar barndomens bilderböcker, presenteras ett konstprojekt från 2014.
Konstnären och poeten Leif Holmstrand tar sig in i en bilskrot i Malmö i sällskap med Sofia Bornheim, med
fotografen Leo A. Sörlin som regissör och fotograf. Deras improviserade lekar,
en performance, resulterar i ett antal fotografier, och senare skriver
Holmstrand texter till dessa. Först nu utkommer boken.
Det är ett
praktverk utsökt formgiven, även om omslaget kan ge associationer just till
barnboken. Eller är det mina fördomar som spökar? Mina erfarenheter om bilar
har ju också med barndomen att göra – en kompis som var besatt av allt som hade
med motorer att göra och tillbringade somrarna på olika ställen där det kördes
rallycross, och vi spelade kort där man skulle samla på hästkrafter och
cylindrar. Och nu – tja, jag tog ju körkortet som 37-åring, och när vi för
drygt 10 år sedan köpte en bil var allt jag kunde säga till de som frågade att
det var en grå Saab.
Bilderna gestaltar
möten mellan kropp och maskin. Holmstrands dikter löper i form av textremsor,
filtrerade genom hans omisskännliga temperament. Ibland sker det genom en total
uppgivenhet, att maskinerna redan har getts det sista ordet. Det är lätt att
sympatisera med: jag tycker bilar är det fulaste som finns, men ändå kan jag
inte låta bli att beröras av den H.R. Giger-estetik som fotografierna
förmedlar.
Den gladpackade
Holmstrand underkastas den överordnade Bornheims nycker i fotografierna. Det är
det artificiella som premieras här, illusionen som försöker bekämpa rosten från
de skrotade bilarna. Hejda mig den som kan, men jag gillar det förstörda
intryck som de rostiga bilarna förmedlar, att de här framstår som helt berövade
sin agens i kraft av avställda, förpassade till sin hädanfärd. Därmed skapas en
grovhetens estetik.
En estetik där
Holmstrands text förstärker de relationella egenheterna, en klart uttalad
idiosynkrasi, konsekvent och fokuserad:
den som hackar räddar världen
dagen kyler ner och skyddar
vi har magiskt öppnat vraket
nu kan vem som helst passera
den som hackar räddar världen
bältet driver djupa fåror
nu kan muskelfibrer flyga
moln av tunna trådar stiger
Och kropparna blir
otympliga, svårmanövrerade i detta landskap, denna kyrkogård av begravda bilar.
Kropparna devalveras, dekonstrueras, och måste återuppfinnas, mitt ibland alla
dessa skördade motorer. Vad de säger oss är att vi inte har något val, att vi
styrs av andra krafter, om vi accepterar uppfattningen om oss som motorer. Är
inte människan då en maskin?
Vad fotografierna
förmedlar är också hur vi hejdas, med plastfolien som en metafor för det som
bromsar oss och håller oss tillbaka. Holmstrand har till allt detta skrivit
något som kan uppfattas som ett libretto: ja, här finns embryot till en hel
opera om det maskinmässiga och dess relation till det organiska. Då fångar han
det motstånd som finns i hur vi förhåller oss till maskinerna. Det är faktiskt
inspirerande när han aktiverar det motstånd som latent finns hos vi som läser.
”Dags att börja
arbeta”, lyder en av bokens underförstådda refränger, som jag väljer att läsa
som en uppmaning. Det finns här en undersökning av relationen människa-maskin
med bäring från idéer hos J.G. Ballard (Crash),
men också något mindre systematiskt, och kanske mer dynamiskt: en återkomst av
något slag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.