Det såg så gynnsamt
ut för bara några månader sedan. Den hårt åtgångna Svenska Akademien hade, om
än härtill nödd och tvungen, vidtagit omfattande åtgärder för att förnya sig
och släppa in en gnutta förändringsvindar i sina ibland maktfullkomliga hemliga
rum. Förvisso till ett högt pris, med avhopp från profiler som Sara Danius,
Sara Stridsberg, Katarina Frostenson, Lotta Lotass, Klas Östergren, Jayne
Svenungsson samt Kerstin Ekman, den sista beviljades, tack vare de nya
stadgarna, utträde efter trettio års frånvaro.
Liksom för att
belägga vad som kännetecknar ett självskadebeteende gav de så årets Nobelpris
till Peter Handke. Två månader har följt med dagliga inlägg som har handlat om
ords valörer, om citat som utelämnar ord, till och med om tyskans bruk av inledande
versaler. En guldgruva för språknördar som vill grotta ned sig i hårklyverier,
men en katastrof för den som på riktigt bryr sig om Nobelpriset.
Att allt
fortfarande inte står rätt till bevisas om inte annat av först de två avhopparna
Kristoffer Leandoer och Gun-Britt Sundström från den externa kommittén som ska
samarbeta med Nobelkommittén. De övriga tre, Rebecka Kärde, Mikaela Blomqvist
och Henrik Petersen, har var och en gett utförliga motiveringar till Handke i
den infekterade debatten, medan Akademiledamöterna har hukat bakom Börshusets
gardiner. Sedan bröts Peter Englunds tystnad när han i fredags meddelade att
han bojkottar Nobelveckan. Annars hade det ju varit intressant att höra Englund
uttala sig om Handke, då han bevakade de balkanska krigen för Dagens Nyheter
och Expressen under 90-talet.
Handke-krisen, som
den nog kommer att kallas i historieskrivningarna, kan visa sig vara skadligare
än de klandestina kopplingarna till Jean-Claude Arnaults källarklubb. Inte för
att Handke skulle vara ovärdig som pristagare för sina böcker, även om jag erkänner
att jag bara läst en handfull av dem. Ändå kan det bli så att framtiden kommer
att betrakta hans pris som upptakten till ett avvecklande av Nobelpriset.
Akademien började
ge sig ut på en alldeles för slak lina redan med Bob Dylans pris 2016, och den
efterföljande kurragömmaleken där han visade sitt ointresse. Det var genant och
okänsligt att tilldela honom ett litterärt pris, och detsamma gäller i viss mån
året därpå med den habila men inte direkt utsökte romanförfattaren Kazuo Ishiguro.
Att inte ställa in
2018 års pris är också ett misstag, då det historiskt sett kommer att se ut som
business as usual. En lucka hade utgjort en penibel men nödvändig påminnelse
att 2018 inte var ett vanligt år, och hade också varit en försonande gest mot
de kvinnor som vittnat om Arnaults övergrepp och Akademiens oförmåga att agera
på ett rakryggat sätt.
Nu har priserna för
2018 och 2019 blivit helt nersolkade. Antagligen ansåg man att valet av Olga
Tokarczuk för 2018 skulle falla i så god jord att man kunde smyga in den
kontroversielle Handke, som man säkert velat belöna sedan åtminstone 80-talet.
Den typen av arrogans är dock inte klädsam för tillfället.
Handke är, i likhet
med majoriteten av 1900-talets pristagare, en vit grinig gammal gubbe. Han må
skriva prisvärd litteratur, men ska inte hans åsikter också vägas in? Som det
har visat sig sedan den där torsdagen i oktober, och egentligen långt tidigare,
ända sedan han på 90-talet uttryckt sina sympatier för Serbien, är han inte
bara kritisk mot journalister utan också hatisk.
Så medan han går en
Donald Trumps ärenden i att misstänkliggöra och gå till strid mot media
legitimerar han samtidigt att mobbarna slipar sina minst ädla vapen, det vill
säga att utifrån sitt överläge sparka på dem som ligger ned. Han vill sticka ut
hakan och oemotsagd yttra hårresande saker, men det kan man inte förvänta sig i
ett demokratiskt samhälle som värnar om rättvisa och korrekthet.
Det smärtar mig att
så mycket av den här krönikan har handlat om Handke, liksom det smärtar mig att
jag har behövt läsa cirka 60 stycken angrepp mot likväl som lika många
försvarstal för honom. Hellre hade jag läst lika många artiklar om den
betydligt mer intressanta Tokarczuk, och hellre hade jag skrivit något om hennes
besynnerligt välskrivna Nobelföreläsning från i lördags: den var lika pigg och
dynamisk som Handkes var trött och monoton.
Hennes föreläsning
betonar hur viktigt fiktionen är, när samtiden allt mer fjärmar sig från litteraturen
och dess unika insikter, och hellre föredrar bilder och en bokstavlig sanning. I
Tokarczuks vision finns en drivkraft att utmana läsarens uppfattning om
gränser, och om hur fiktionsläsning på ett oslagbart vis kan göra oss mer
mottagliga för den sanning som inryms i skönlitteraturen.
Därför avslutar jag
med några inspirerande ord därifrån: ”Händelser är fakta men erfarenhet är någonting
outsägligt annat. Det är den och inte händelserna som utgör vårt livs materia.
Erfarenheten är fakta som varit föremål för tolkning och getts utrymme i
minnet. Den stöder sig även på vårt sätt att tänka, på innebördernas djupa
struktur, vid vilken vi kan fästa vårt eget liv och betrakta det utifrån i ett
helhetsperspektiv.”
(Också publicerad i Jönköpings-Posten 10/12 2019. Illustrationer Niklas Elmehed, © Nobel Media.)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.