Det är förstås
ingen originell tanke, men varje gång Thåström har varit på vippen att bli
folkkär har han slagit bakut och gjort något oväntat och annorlunda, ofta även
oönskat av den stora massan som stått redo med sin öppnaste famn.
Ebba Grön upplöstes
precis när de höll på att etablera sig och bli ett band som kunde spelas i
radion (utan att M-politiker kastade sina tv-apparater genom fönstren). Jag minns
en radiointervju från sommaren 1982 när en programledare sa att ”Die Mauer”
låter lite som Springsteen och Thåströms distinkta bestridande. Eller när
Imperiet också höll på att kramas sönder och samman, vilket fick honom att
börja ge ut allt mer gnissliga industriplattor, först ”Xplodera mig 2000” och
sedan med ”Peace Love & Pitbulls”. Och när solokarriären höll på att
rendera folkhemshjältestatus med låtar som ”Fanfanfan” började han med
mummelsång och en renässans för gnisslet, om än lågmäldare än på 90-talet.
När nu hans
sångtexter äntligen hamnar i bokform sker det i en elegant coffee table-utformning, med snygga foton, både privata och officiella.
Och som sagt, Thåström är alltid snygg på bild, och det kan inte bli för många
bilder, men möjligen något för många texter?
För det måste
genast sägas att för varje briljant låt finns ett bottennapp. Här rör det sig
om en artist med hög högstanivå, men också en som då och då visar sällsynt
dåligt estetiskt omdöme. Men givetvis ska hela rubbet med, och då får vi en
ärlig heltäckande bild av den artist som har format åtminstone mitt liv,
alltsedan jag första gången hörde de nästan för oemotståndliga raderna om
tonårstristessen: ”Det finns inget att göra i den här trista förorten / det
finns ingenting här för oss / Nä ursäkta jag överdrev lite grann / vi kan ju
knarka, supa och slåss”.
Boken följer en
bakvänd kronologi, och börjar med vart och ett av projektens senaste skivor och
rör sig sedan bakåt till dess första. Så är det med solokarriären, tätt följt
av Sällskapet, Peace Love & Pitbulls, Imperiet och Ebba Grön. Nu har
Thåström hunnit bli 62 år, men det ska sägas att han står på höjden av sin
karriär – de senaste 4 skivorna han gjort, ”Kärlek är för dom”, ”Beväpna dig
med vingar”, ”Den morronen” och ”Centralmassivet”, 2009-2017, hör till det
allra yppersta han spelat in. Han är i lika god musikalisk vigör som han var i
Imperiets barndom.
Den enda artist som
är i närheten av att vara lika intressant vid lika hög ålder är den jämnårige
Nick Cave, som Thåström förstås har varit ett stort fan av sedan 80-talet. En
av fördelarna med den här boken är att man kan läsa texten till exempelvis ”Axel
Landquists park” utan att behöva höra hur mycket melodin är kopierad från ”John
Finn’s Wife”, eller hur mycket ”Långtbort” är beroende av melodin till ”The
Ship Song”.
Likaså är Bruno K.
Öijer-allusionerna något för frekventa för att det ska kännas riktigt bekvämt.
Men om man godtar premissen att Öijer inte har monopol på en viss typ av
dekadent romantik som kretsar kring järnvägsstationer och barer och kvinnliga
musor går det väl an att läsa Thåströms rapporter som någorlunda självständiga.
Det är gott om långa tåg, hamnar, änglar, sex, substanser, gator, städer,
mörker, regn … Som han också säger i en av sina sena låtar: ”Tänk att alltid va
på väg”.
Några av låtarna
blir lika starka som dikter. Det gäller till exempel ”Linnéa”, en något
bortglömd låt från 2009, om en ung kvinna som blir bestulen på något. Det är en
sångtext som kan läsas parallellt med Frödings ”Säv, säv, susa”. Thåström presenterar
händelsen i dunkla metaforer, karameller och en blomsteräng, något som kan
indikera sexuella konnotationer, att hon blir våldtagen. Följden blir att hon
hittar en dörr som räddar henne: ”Och hämnden är ljuv / Eller hur, Linnéa? /
Och vem som helst duger / Eller hur, Linnéa?”
Som textförfattare
saknar Thåström så gott som alltid de narrativa flöden som kännetecknar Dylan,
Lundell, Springsteen. Han talar hellre i symboler, och förvisso, ibland är de
på gränsen till schablonartade, men ofta hittar han formuleringar som är helt
originella. Allra oftast sker detta när han lämnat Ebba Grön och i Imperiets
första låtar ger sin politiska agitation en resning som är sårbar och autentisk.
De tidiga skivorna med Imperiet är fantastiska. Tyvärr blev ju Imperiet på
slutet aningen pompösa, både musikaliskt och textmässigt (låtar som ”Balladen
om en amerikansk officer” och ”Bibel” är lika outhärdliga att läsa som att
lyssna på).
Men innan dess
skriver han lysande rader, som ”rulltrappan och hissen är / det enda som går
uppåt här” i ”Höghus, låghus, dårhus”, och ”vårt liv är kort, ett party i en
papperskorg” i ”Du ska va president”. Likaså blir texterna han producerar som soloartist blir allt mer övertygande, som sagt var speciellt efter att på något sätt ha
förlösts med den i hög grad självbiografiska skivan ”Skebokvarnsv. 209”. Efter
den har texterna blivit kvar i ett självbiografiskt modus, men tacknämligt nog
med färre nostalgiska inslag. Han gör så mycket med begränsat motivval och
begränsat ordförråd.
Ska något sägas om
de engelska texterna han skrev till Peace Love & Pitbulls åren 1992-1997?
Den här perioden kommer nog inte att ihågkommas som Thåströms gyllene era, men
om man ska vara medgörlig var det säkert nödvändigt för honom att frigöra sig.
I en intervju från strax innan första skivan sa han att anledningen till
språkbytet var att han så gärna ville sjunga ”yeah!” Jag kan tycka att man
kunde ha högre ambitionsnivå, men att läsa texterna här tillför inte
mycket alls. Kanske man kan säga att de här låtarna är Thåströms Chivas Regal.
Nåväl, denna bok är
förstås en guldgruva för sådana som mig, som ända sedan späda barnsben varit
smått besatta av Thåström, och tyckt att han som ingen annan förkroppsligat ett
karismatiskt rockstjärne-ideal som hållit honom kvar som ouppnåelig hjälte. Vad
boken också demonstrerar är att han trots sin ständiga förmåga att förnya sig
alltid behållit sin integritet, och bevarat sin position som ohotad uttolkare
av utanförskap.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.