De fyra novellerna i Novellix ask om Förintelsen är
starkt drabbande, men inte i kraft att vara stor litteratur. Mer är det frågan
om verklighetsförankrad konst som berättar om de tyngsta av erfarenheter.
”Efter Auschwitz är det barbari
att skriva poesi”. Så lyder filosofen Theodor Adornos stränga och svårtolkade
dom. Tidigare har jag motsatt mig den inställningen, och kanske rentav menat
att Förintelsen skapat ett än stärre behov av konst. Ett besök på judiska
museet i Berlin häromveckan har fått mig att ändra mig: det är omöjligt att
skapa konst som gör detta unika folkmord begripligt. Därför kan konst som
refererar till Förintelsen bara vara abstrakt och mångtydig.
Ännu mer stärks jag i min
uppfattning av Novellix ask Fyra noveller
om Förintelsen, som är sammanställd av Anders Rydell utifrån ett stipendium
från Micael Bindefelds stiftelse till minne av Förintelsen. Inte för att jag
vägrar erkänna dessa noveller som konst, men snarare att de gestaltar en
litteratur som är bokstavlig, som avstår från att syssla med fiktion.
Det är fyra tidigare outgivna
noveller som presenteras, från Tjeckien, Polen och Rumänien. De är skrivna på
tjeckiska, polska, hebreiska och jiddisch. Samtliga författare är döda – en av
dem, Aharon Appelfeld så sent som förra året. Och detta är en av de poänger som
Rydell gör i sin introduktion, att snart finns inga vittnen kvar som kan
förmedla de skändligheter som nazisterna utförde.
Arnošt Lustigs novell ”Citronen”
berättar om hur unge Ervin försöker hjälpa sin familj i gettot i Łódź.
Här får vi veta vad det är som får somliga att klara sig när andra går under.
Att nöja sig med det minsta är en god utgångspunkt.
I Aharon Appelfelds novell ”Kylig vår” handlar det om hur
några människor flytt undan kriget i en bunker. När de kryper fram upptäcker de
till sin förtvivlan att hur mycket de än ropar på dem får de inga svar från
sina döda kamrater. Därmed önskar de, ohyggligt nog, att kriget ska fortgå, så
att de får möjlighet att krypa tillbaka till bunkern, i tron att kamraterna
lever.
Det är en tung novell, men frågan är om inte Ida Finks
novell ”En vårmorgon” är den som gör det tyngsta och starkaste intrycket. Ett
ungt par försöker gömma undan sitt barn för nazisterna när de själva är på väg
att deporteras. Faderns tårar när så det ohyggliga sker summeras i en lakonisk
omskrivning: ”Världen blev oskarp.”
Slutligen Rachel Korns novell ”Den sista vägen”. Här
skildras det armod som gettot består av. Nazisterna tvingar en familj att välja
ut den familjemedlem som ska avrättas, i ett sadistiskt spel om människolivet.
Det vore felaktigt att läsa novellerna av någon slags plikt,
att enbart se dem som ett lovvärt projekt. Estetiskt är de kanske inte
storartade, men det är inte heller avsikten. Snarare blir de bokstavliga berättelser
som väljer att inte peka finger eller ange förövare; de är trovärdiga i kraft
av sin nästan demonstrativa ovillighet att vara partiska anklagelser.
Det blir som helhet fyra övertygande argumenterande
vittnesmål om den ångest och stress som framkallades av offren för det
ojämförligt grymmaste 1900-talsbrottet. Innebär det förståelse? Jag tvekar –
mer tänker jag att vad Förintelsen har lärt oss är att den konst som ska spegla
detta illdåd måste förankras i det reella, och det gör verkligen dessa
noveller.
(Också publicerad i Jönköpings-Posten 11/9 2019)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.