Kennet
Klemets är en poet som jag har följt lite i skymundan. Han debuterade 1997, och
har gett ut sju böcker. Han är en poet som gör intryck, och nu utkommer en udda
bok som samlar dikter tidigare publicerade i tidskrifter, dikter som inte
funnit plats i böckerna, och alternativa versioner och något opublicerat också.
Opassande dikter, jaha …
Udda,
ja, och först tänker jag att det inte är någon bra idé ändå, att det måste bli
spretigt. Men jag böjer mig – ännu en gång besegrad av mångsidigheten i Klemets
sätt att skriva, hur han återuppfinner sig själv hela tiden. Här framträder
kanske inte en ny sida av poeten, men en ny dimension, som gör helheten större.
Han
skriver med intensiteten i blicken. Det finns också en skitighet i dikterna,
som delvis är kopplad till det urbana, till alla stadsljuden. Men det är också
det privata skitet som luftas.
Vad
jag gillar? Det är så mycket, det skulle bli en uppräkning. Men en finurlig
kattdikt, som utger sig vara en annons för en bortsprungen katt, ger inblick i
en poetik, alltså ett poetiskt förhållningssätt och en metodik. Det är
exakthetens dikt. Vi börjar med den, en dikt som gör det där jag utlovade i
början – gör intryck.
Med
sina dikter spänner Klemets en bro mellan olika traditioner, och jag vet knappt
någon som bättre förenar svensk poesis numera klassiska trätobröder –
”trätofastrar, på sin höjd trätomostrar”,
som Ekelöf skulle säga –
traditionalisterna
och språkmaterialisterna. Hos Klemets ser jag spår av båda inriktningarna.
För
den delen, en del av Ekelöf också, inte bara för att han explicit citeras både
här och där. Och en del Beat, men absolut inte för mycket. Till sin natur är ju
dikten ändå i förstone romantisk – alltså, rebellisk, upprorisk, och van att
svinga från ytterligheter utan att bli åksjuk. Modernismen, som nog Klemets
skriver under på, har i sitt DNA åtskilligt från romantiken, som utgör dess
själva förutsättning och arvsmassa.
Ja,
jag gillar den här boken. Det märks att ett urval har skett. Det borgar de
många enskilt bra dikterna för, att det blir mer av en ”best of”-samling än
överblivna spår. Som sagt: kattdikten. Och en dikt som jag läser bara dagar
efter de otäcka attackerna i Paris, alltså fredag 13/11. Klemets dikt, ”SVARTA
NOVEMBER (TILL MINNE AV OSS)”:
”Vad
var det
du
sa?
Att
vi är skuggor
redan
som
döda
Täckta
av ett
fint
nät av tårar
Fast
med
lysande
ögon”.
Mitt
intryck av den här boken, att den är jämn, det behöver sannerligen inte vara
till dess fördel, men jag tycker ändå att den förtjänar att kallas mer jämn och
stark än jämnstark. För jämnhet i poesin: nä, vad fan är det? Dikt kan vara
främmande skrämmande, frånstötande – också. Där passar Klemets in bra, med sina
tidigare böcker och den här.
Fast
hur skulle frånvänd dikt se ut idag? Inte ens OEI klarar väl av att provocera
längre. En av dikterna är publicerad där, men det är en vag koppling ändå. Mer
läser jag de här dikterna som att de kombinerar det roliga med det vackra.
Vackert och skitigt, ja, för hur mycket jag än läser spår av annat, tidigare
poeter och i viss mån samtida som UKON (hahaha!), MWO (högstämt!) och LMR
(högstömt! hägstämt!), är Klemets helt sin egen.
En kommentar apropå de felaktiga kursiveringarna: hela första upplagan drogs tillbaka och boken trycktes på nytt. I den version som finns tillgänglig i handeln finns inga förvrängningar i texten. Ralf Andtbacka/Ellips förlag
SvaraRaderaOk! Jag tog bort stycket för säkerhets skull.
SvaraRadera