Tidskriften CLP
(Const Literary (P)review) hann knappt avisera sin ankomst förrän
Bonniers lanserade sin nystartade svenska version av Granta, den
tidskrift som fungerade som starkast inspirationskälla för CLP. Nu
kan tyckas att Sverige borde vara stort nog för två likartade
tidskrifter – åtminstone så länge båda fortsätter att ge ut
högkvalitativa nummer. CLP ger ut ett dubbelnummer #1-2 2013.
Det första som slår
mig med CLP är avsaknaden av reklam. Att möta blanka blad i stället
för obsceniteter. Ja, och det medvetna greppet att arbeta med
konstnärer: här Alfred Bomans omslag och Karl Larssons inlaga.
För att en gång
för alla släppa alla jämförelser med Granta: den tidskriften är
ju ett internationellt samarbete, med texter som publiceras över
hela världen, i utgåvor på tio olika språk. Finurligt nog
översätter CLP sina bidrag. Det gör läsningen lite besvärlig,
när man oftast väljer att låta varje enskild sida dela på
utrymmet.
Uppsåtet med CLP är
att publicera texter som rör sig en aning vid sidan av de
namnkunniga, det som annars ges mest utrymme. Dock återfinns här
ett utdrag från Sara Danius bok om fransk 1800-talsrealism, liksom
ett par ytterligare publicerade författare. Men det är just här
spänningen infinner sig: mellan det etablerade och det icke-erkända.
I sprickorna där det oförväntade kikar in utan att skrapa med
foten och be om ursäkt. Det som utmärker texterna är kaxigheten,
ett självförtroende och en vitalitet som måste benämnas som
lovande.
Och främst just
utrymmet, som tillåter rätt omfattande experiment. Det är något eftersatt, texter som tillåter sig själva den typen av generositet. Till det här
numret finns en hel akt ur Marianne Goldmans pjäs ”Ett trevligt
judiskt par”, men också några bidrag som arbetar med
iscensättning, som Linnéa Erikssons vilda bearbetning av Kathy
Acker, ett svindlande svindleri, och Niklas Åkessons monolog kring
”Sokrates död”. Till de namnkunnig hör väl Sara Vilius, vars
”Madonna” också kommer att bli podcast-pjäs.
Nu hör det till
riskerna att CLP själv kan röra sig från periferin till centrum,
så som skedde med premiärnumrets uppmärksammade text om bråket på
Biskops-Arnö. Med andra ord, att den kan bli så bra att den inte
längre huserar enbart på obskyra ställen, utan kan hittas
åtminstone överallt där – hm, Granta, säljs …
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.