Det är så mycket
som talar mot Caroline Ringskog Ferrada-Nolis nya roman Rich boy. Ambitionen hotar ständigt att få den att spricka. Den är
för lång, för mångordig. Stilkänslan är vacklande, full av klichéer och
anglicismer. Karaktärsgestaltningen är ensidig och kategorisk. Det didaktiska
uppsåtet är så tydligt inskrivet i intrigen att man kan följa dess kontur lika
lätt som reliefen i det pråliga omslaget, byggt på My Zachrissons
textilkonstverk.
Och ändå. Så svårt
det är att lägga boken ifrån sig. Ju längre jag kommer in i denna märkligt
icke-litterära roman, desto mer uppfattar jag dess brister som en tillgång. Som
det här med stilen: att det kan vara befriande med en litterär röst som är just
så här oslipad, så illa anpassad till att fungera i den svenska fiktionens
diskurs. Att läsa den här romanen är som att vara på ett mingel och ha mött
femtioelva tråkmånsar som uttrycker sig så verserat att man somnar, och så
kommer det in en icke rumsren slarver som gör slarvsylta av prydligheten hos
alla andra. Man kan tycka vad man vill om dessa typer, men man brukar inte
glömma dem.
Ambitionen är inte
att ta miste på. Det är som om Ringskog Ferrada-Noli har tagit intryck av
Kristina Sandbergs trilogi om Maj, men skruvat till förutsättningarna. Här
skildras i kronologisk ordning tre kvinnoöden. En kort prolog om Gully i början
av 1900-talet, följt av dottern Marianne på 60- och 70-talet, samt hennes
dotter Annika, på 2000-talet. Det är en nätt roman på knappt 500 sidor.
Att man formas av
sin bakgrund är ingen originell tanke, men här skildras det med en så
konsekvent inställning att resultatet ändå imponerar. Man ärver neuroserna, och
mönstren upprepas. I detta fall är det en anorexi och allmänt förakt för den
egna kroppen som blir följden av i första hand Mariannes beteenden. Hon överför
allt på sin dotter, men det sker subtilt, underförstått, undermedvetet.
Hon träffar en man,
charmören Kaj, som tidigt tänder alla tänkbara varningssignaler om våld och
psykisk terror. Givetvis stannar Marianne, alldeles för länge. Hur kan hon, en
intelligent kvinna, stå ut? Det är detta som intresserar Ringskog Ferrada-Noli,
och hon ger sig in i denna problematik oförskräckt, och lyckas väl utan
pekpinnar skildra de psykologiska mekanismerna bakom, helt enkelt genom att ta
sig an problemet på ett så okonventionellt sätt. Här saknas förnumstighet: det
är inte frågan om kärlek som är blind, eller infantil längtan att vara den som
förstår sig på förövaren, eller viljan att bli sjuksystern som botar honom. Det
är inte heller riktigt frågan om trygghet, även om den tanken förekommer på
andra ställen i romanen, vad en relations villkor kan vara.
De mönster som
tecknas upprepas i dottern, då Annika ger sig in i en relation med Johan. Han
är en ny generations manstyp: bortklemad, och väl den ”Rich boy” som titeln
anspelar på, medan Annikas kapital enbart är kulturellt. Båda vill väl bli
skribenter (här rör sig intrigen farligt nära det självbiografiska, då Annikas
bakgrund i hög grad är en karbonkopia på författarens egna), men det är bara hon
som lyckas.
Medan Marianne
behandlades för sina neuroser på Beckomberga får Annikas panikångest mer
drastiska åtgärder, med besök hos psykakuten och sedermera sejourer hos
Landstingets psykolog. I deras dialog tar möjligen den didaktiska viljan över den
estetiska utformningen. Här förs konstant nya exempel på missförhållanden in,
och får berättelsen att bli om inte mer verklighetsfrånvänd så mer
verklighetsförvrängd. Det stora temat för den här romanen blir ändå svårt det
är att ta hand om de egna barnen. Även för den som vill blir det en fråga om
att inte kunna.
Det är förstås
minst lika svårt att leva i vår tid som det var för tidigare generationer. Att
hitta sin identitet är en tidlös syssla, och det saknas fortfarande
funktionsdugliga hjälpmedel. Vi saknar inte böcker som vill ta sig in i
mörkret, in i eländet, in i det svåra som det innebär att vara människa, men
den här romanen visar att detta kan ske också på ett mer befriande och mindre
krampaktigt sätt. Som jag sa tidigare: den här romanen har sina egna problem,
men det går också att uppfatta dem som överkomliga, att det är mer det
originella utförandet som är värt att
premiera. En övergripande ordning finns, men grundläggande struktur saknas.
Och stilen är
ibland uttunnad, och beroende av de korta meningarnas tyranni. Man kanske kan
acceptera att någon har blivit ”cuttad” redan 1982, även om det engelska ordet inte
börjades användas förrän EMO-kulturen slog igenom på tidigt 00-tal. Lite
svårare är det med frekventa syftningar av slaget ”hon tittade upp och möttes
av en sjuksköterska som hette Kajsas lugna blick.” Att missförstå vad ordet
”plump” betyder är också lite svagt av en så rutinerad skribent: ”anledningen
till att Annika behandlade Johan som skit var skitigare. Den var plump. Det var
för att Annika var mindre kär. Den som är mindre kär får makt.”
Ringskog
Ferrada-Noli har en bra förmåga att gestalta och levandegöra sina huvudpersoner,
genom att åskådliggöra deras trasighet på ett sätt som är både sofistikerat och
burdust, medan bifigurerna – i synnerhet de manliga – blir endimensionella
karikatyrer. Låt gå för det: jag förnekar inte att dessa män finns. Det
författartemperament som hon mest liknar är inte heller Kristina Sandbergs
försynt komplexa feminism, utan hellre Inger Alfvéns mer konfrontativa
agitation, kanske i synnerhet som den illustreras i romaner som Dotter till en dotter.
Jag gillar
verkligen den här förmågan att skapa liv, och det kan påminna om hur stillsamt
elegant Virginia Woolf låter Clarissa Dalloway framträda – just framträda – när
hon tillåts ta plats i den prosa som författaren åstadkommer. Hos Caroline
Ringskog Ferrada-Noli (som, btw, inte ännu är någon Virginia Woolf) tar både
Marianne och Annika plats på det där självklara, men fortfarande stillsamma
sättet – när de typ tar sig ut ur texten och in i en gestaltad erfarenhet, blir
mänskliga, blir verkliga.
För nio år sedan
debuterade Ringskog Ferrada-Noli med Naturen,
som jag då uppfattade som lovande, men lite valpig. Jag ska inte säga att valpigheten
helt har försvunnit. Men förmågan att skriva rakt, utan att vilja blända eller
imponera, kan jag också uppskatta som något relativt sällsynt i svensk fiktiv
prosa. Och de intryck som Marianne och Annika gör i läsaren ska inte heller
underskattas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.