Strikt talat är väl
en svensk författare junior ända upp i fyrtioårsåldern, så vad man ska kalla
norska debutanten Nora Aschim blir en vansklig fråga. Fortfarande tonåring ges
hennes diktsamling Unngå øyekontakt
ut i år, och hon inleder stilenligt med att låta ett berättarjag säga sitt ”välkommen”,
gång på gång.
Så länge att man
börjar ana att ett ”farväl” ska anlända. Det gör det. I sin knapphet lyckas hon
ändå förmedla något om det vådliga livet, om utsattheten i att vara ung, vara
på väg in i ett liv som inte verkar vilja veta av en. För det hon säger
välkommen till blir med en språklig glidning, vars metod hon till det yttre
lånar från den berömda musikalen Cabaret,
så småningom ett makabert välkommen till ”makabaret”.
Aschim har skrivit
fram en huvudperson som befinner sig mittemellan barndom och vuxenliv. Det är
förstås lätt att anta att här byggs det på egna erfarenheter – något som bör
lämnas osagt, för viktigare är hur hon gör något vettigt av åtminstone de
observationer som hon har tillskansat sig. För den unga vuxna blir tillvaron
extra knivig av vetskapen att du både känner
dig och är osynlig för omvärlden.
Här finns ett
konkret bildspråk som det är lätt att haka fast sin läsning vid. Det finns en
bokstavlighet över dikterna, som kan uppfattas som rörande, eller rentav
störande. I början måste jag erkänna att jag blir lite frustrerad. Det känns
som att gå på konsert, men det enda som sker är musiker som stämmer sina
instrument en lång tid.
Men det Aschim
hinner visa i denna korta bok är att hon är en iakttagare, att hon fokuserar på
osynligheten som många människor lever i. Då blir det försynta tilltalet ett
knep, som passar huvudpersonen, vars stämningsläge är lika dämpat som
tonfallet. Det är själva förutsättningen för den här typen av stillsamma
berättare. Hon går omkring i sin lägenhet, röker, ger blommorna namn, funderar
på muminfamiljen, har begränsad utsyn. Hon är självmedveten, kanske
narcissistisk. Hon skriver brev, kanske sms, till en eftervärld, en tänkt
läsekrets, skit samma hur liten eller stor den är.
Och de glest
skrivna dikterna – ofta med ett tomrum på vänstersidan – ger i takt med
berättelsens gång utrymme åt en allt mer förhärskande ensamhet, i allt mer
bokstavlig form. Mer och mer anas en desperation bakom den kontrollerade ytan,
med mer och mer sorgliga och ominösa nyanser: ”Grusen skraper opp / ansiktet
idet / noen dytter meg / over ende / de aner ikke / hvor lenge det er / siden
jeg har hatt / kroppskontakt”. Det är en svår balansgång Aschim utsätter sig
för, den som innebär att undvika självömkan, och jag tycker hon går i land med
det.
Så här i december
är det också aningen otäckt att läsa de makabra antydningarna i den aktuella kortdikten som lyder så här i sin helhet: ”kroppen er / en
julekalender / like mange blåmerker / som år jeg har levd”. Enkelheten är
förrädisk. Det som liknar platthet är en tillkämpad enkelhet, som har att göra
med det begränsade hos Aschims huvudperson, och den vilar på ett bråddjup.
Så jag antar att
Nora Aschim vill undersöka hur det är att må så dåligt att ingenting kan
hjälpa. Det är ingen dum idé, det vill säga att den ger henne verktygen för att
verkligen gestalta en typ av mental ohälsa som är en vanlig erfarenhet för
många. Alltså är det oviktigt varifrån den kommer, bara att den finns, att den
är verklig, och att det här är ett av dess uttryck, och att vi behöver lära oss
mer om den.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.