Även om det har
kommit en del smärre böcker om Karin Boye på senare år är Johan Svedjedals
färska bok Den nya dagen gryr. Karin
Boyes författarliv den första stort upplagda monografin sedan Margit
Abenius Drabbad av renhet från 1950.
Men detta är inte i sig tillräckligt för att rekommendera denna nya bok om en
av svensk 1900-talslitteraturs största – det är en av de mest välskrivna författarbiografier jag har läst på svenska. Det är mer än begripligt att den nominerades
till Augustpriset för årets bästa fackbok.
Så, Karin Boye har
drabbats av ödet att bli ett monument, där klichén lyder att dikterna är
obligatorisk läsning för gymnasietjejer men att hennes författarskap saknar
relevans för äldre läsare, möjligen med undantag för den dystopiska romanen Kallocain. Hon är en författare som är
lätt att underskatta, men görs det mest av sådana som inte bryr sig om att läsa
mer än antologismycken som ”I rörelse” och ”Ja visst gör det ont”. För egen del
kan jag bara intyga att ju mer jag har läst av exempelvis hennes prosa, både
fiktion och essä, desto mer övertygad blir jag av hur bra det är. Det må så
vara att hon aldrig blir en lika cool författare som Ekelöf eller Ekelund eller
Södergran, men helt klart är hon värd den typ av uppmärksamhet som den här
biografin utgör.
Tidigt slår
Svedjedal fast vad en biografi bör ägna sig åt: ”en pendling mellan inlevelse
och distans, att den i regel innebär akter av både summering och nytolkning,
och att den bör vidgas från den snävt privatbiografiska sfären.” Se där tre
detaljer som han lyckats infria! Inte minst rörelsen bort från skvallret. Ska
jag anlägga en strängare syn dominerar visserligen summeringen över
nytolkningen, men det kompenseras av att den typen av banbrytande läsningar av
Boye hör till andra sorters böcker.
I den här boken
summeras alltså vad vi rimligen kan veta om Boye. Svedjedal behandlar Abenius
pionjärarbete med tillbörlig respekt, men mycket ny information har tillkommit
sedan dess. Bland annat var ju Svedjedals bok om Spektrum-kretsen, som utkom
2011, diger på nya fakta om Boyes samhällsengagemang, och som dessutom visade
upp henne som en mer sammansatt människa, och redovisade konflikterna i hennes
känsloliv.
Svedjedals
läsningar är stillsamt auktoritära. Han är effektiv – koncis, men noggrann, och
blir aldrig slav under slarvet. Hans slutsatser är väl underbyggda, och
spekulationer lyser med sin frånvaro. Det som i första och sista hand präglar
hans bok är att han tar Boye på allvar, att han varken underskattar eller
förenklar ämnet. Han är sansad och kritisk i sin bedömning. Och skriver raskt,
utan att det blir ytligt.
Kapitlen är korta,
och ofta avslutas de med en pregnant framåtsyftande sammanfattning, nästan som
en kuplett: ”Fortfarande stod Karin Boye på tröskeln till Clarté och
vänsterradikalismen. Hon kände på handtaget, men hade inte ännu öppnat dörren.”
Allmänt bekant är
att Boye inledde en mödosam psykoanalys när hon bodde i Berlin 1932, men
Svedjedal visar att hon redan 1924 gick i terapi hos Tore Ekman. Här finns
också belysande resonemang om Boyes pacifism, om hur hon var som lärare (hon
kallade pedagogikämnet ”pedagoja”, vilket roar läraren i mig). Mycket handlar
om hennes universitetsstudier, som erbjöd tillfällen till både intellektuell
gemenskap och en massa fester.
Till en av denna
boks många förtjänster hör att den breddar bilden av Boye, hur den etablerade
uppfattningen om henne som dyster, olycklig ger utrymme åt en mer jovialisk
människa. Det finns paralleller till hur bilden av Edith Södergran har sett ut,
dominerad av sjukdom och elände. Men liksom Agneta Rahikainen med sin fina bok
Kampen om Edith visar att bilden är
mer nyanserad, har Svedjedal med sin bok betonat att den privata Karin Boye
hade nära till upptågen och skratten – något som också styrks av
bildmaterialet, där de officiella porträttens allvarliga uppsyn samsas med
många privata bilder, med en leende eller rentav skrattande författare.
Två saker vet alla
om Boye: hon var lesbisk, hon begick självmord. Kallar man Boye bisexuell ska
man ha i åtanke att det i stort sett endast var åren 1927-1932 som hon hade
sexuella relationer med män. När hon var 12-13 år gammal blev hon kär i tjejer,
och den djupt självbiografiska romanen Kris
registrerar en gymnasietjejs förälskelse i en annan tjej i klassen. Att
självmordet eventuellt var ett misstag är en tanke som många har prövat
tidigare, och vi lär aldrig få veta svaret: var och en väljer den teori som
passar ens eget förhållningssätt till Boye, och till livet.
Ambitionen är att
vara så heltäckande som möjligt. Det finns mycket att berömma i denna bok om Boye,
och med tanke på Jesper Högströms nya bok om Hjalmar Söderberg är det befriande
att slippa putslustiga kopplingar till nutiden, som att ”Ja visst gör det ont”
var 30-talets ”Shoreline”. Endast i förbifarten nämns moderna pendanger till
Boye, som romaner om henne, skrivna av Jessica Kolterjahn och Elisabeth Hjorth,
samt Johanna Nilssons uppföljare till Kallocain (hänsynsfullt nog förbigås
Jerker Virdborgs skumma pastisch på samma roman, Kall feber). Referaten av Boyes böcker är förebildligt korta, och
överlag dominerar en respektfull attityd till materialet.
En av många nya
insikter är hur flitig Boye var som översättare av tysk litteratur. Som
översättare är hon nog mest känd för den epokgörande översättningen av T.S.
Eliots ”Det öde landet”, som hon gjorde tillsammans med Erik Mesterton, men hon
översatte också en lång rad tyska romaner. Till stor del av finansiella skäl –
ganska mycket i Svedjedals bok handlar om ekonomi och penningsummor (som tyvärr
inte säger så mycket, då de inte är omräknade i nutida valuta).
Genom den här boken
finns en ganska konsekvent tolkning, där Svedjedal argumenterar för Boyes
tämligen unika litteratursyn, som kort sagt har med beröring att göra. Hennes
drivkraft var att beröra läsarens inre, och det är de inre krafterna som är
hennes huvudsakliga fokus, både i dikterna och i prosan: ”ett grönare djup”, med
Rissens ord från Kallocain.
Till Olof Palmes
begravning 1986 valdes en av Boyes fina efterlämnade dikter, ”Hur kan
förtröstan leva”. Den är ett storartat exempel på hur hon som poet var lika
lyhörd för förtvivlan som för hopp, att de låsningar hon konfronterades av
också bar på lösningar, både för sig själv och för andra, och att det
förmodligen är därför hon fortsätter att bli läst:
Omkring oss störtar allt,
och mer skall störta,
tills ingen sten är kvar
för att stödja vår fot.
Hur kan du ännu tro,
som inget har att tro på?
Hur kan förtröstan leva
så utan all rot?
Är den själv rot?
Är den själv fröet,
och växer själva världsträdet
fram ur den?
Då är vårt öde lagt
hos tystlåtna hjärtan.
För deras stillhets skull
kan det dagas igen.
För deras helhets skull
kan kaos blomma
av undrens makt -- som tiger
men vill bli trodd.
Allt kan slås sönder.
På nytt skall det läkas,
så länge den är levande,
vår innersta grodd.
Kom, allt som växer helt
och genomskinligt självklart,
till oss, vi som räknar
och är på vår vakt,
och lär oss, att den dagen
vi slutar räkna,
den är vårt livs fullbordan
och vår framtidsmakt!
Om pedanten i mig
ska få ordet så här på slutet, hävdar han att en och annan onödig tautologi har
släppts fram av Svedjedal. När en påverkan från Rilke antyds speglas i Boyes
sent skrivna poesi saknar jag ett resonemang om detta, utöver att forskare ”har
sett influenser” (man hittar deras namn i fotnoterna, men inte vad de sagt). Inte
heller delar jag Svedjedals uppskattning av Boyes inläsningar för svensk radio
på 30-talet: i mina öron försämrar de dikterna med sin tidsbundna diktion. Föreläsarens
fälla, att docera, har kanske också utgett en viss lockelse, men bara
stundtals. För viktigare än så: tilltalet är inkluderande, och har en fin
balans mellan att vara tillgänglig och komplex. Med andra ord är det lättläst
men samtidigt med fint tuggmotstånd.
Dessutom ska sägas
att det här är en vacker bok, liksom Svedjedals tidigare bok om Spektrum, och
liksom Carl-Johan Malmbergs böcker om Blake och Yeats. En eloge till förlaget,
helt enkelt, som vågar satsa på den här typen av påkostade böcker. Det här är
en bok som torde bli alla svensklärares julklapp.
intressant kvinna, lyssnade på Svedjedal när han var i Göteborg
SvaraRaderaJo, jag har hört honom i nåt sammanhang på bokmässan också, han skriver fint.
Radera