Med
sin varuhusroman ger Lars Berge den svenska komiska romanen nya impulser. Den
är vansinnigt rolig, men också tänkvärd och spännande.
Den
svenske läsare som ställer högre krav på humor än de småputtrigt mysiga En man som heter Ove och Hundraåringen som klev ut genom fönstret
och försvann har fått botanisera både länge och väl. Till de ytterst få guldkorn
jag hittat, av Hans Koppel och Hans Gunnarsson, hör Lars Berges debutroman Kontorsninja från häromåret. En
uppsluppen revolutionsroman i kontorsmiljö.
Hans
nya roman Svinn har som huvudperson den
35-åriga losern Sven, som flyttat hem till pojkrummet i föräldrarnas villa. Efter
att ha lackat ur på reklambranschen har han blivit sjukskriven och utförsäkrad.
Han saknar pengar, har en dotter som han knappt träffar. Han är utanför alla
system.
Nu
får han en praktikplats som isbjörnsmaskot på ett nylanserat gigantiskt köpcentrum
i Stockholm, ”Folkhemmet”. Att det förevisar stora likheter med det nyligen
öppnade ”Mall of Scandinavia” är förstås bara en tillfällighet.
Där
blir han snart varse att allt inte står rätt till. Vakterna torterar snattare,
och cheferna har en dold agenda. Deras kusliga planer för kunderna får Berges
roman att närma sig dystopin, med ett framtidsperspektiv som är oroande men
också fullt tänkbart. Sven får syn på Isa, en fotomodell han hade en kort
relation med precis innan han fick sitt sammanbrott. Nu snattar hon, och han
börjar förfölja henne genom köpcentrets område.
Varför
är då det här bättre än de succéer jag nämnde inledningsvis? Jo, Berge går ett
steg längre med sin humor. Ett steg längre än igenkänningen. Jag kommer på mig
själv med att fnissa åtskilliga gånger när jag läser, så det här är onekligen
en underhållande roman. Samtidigt smugglar han in en samtidssatir som får
skrattet att fastna i halsen.
Det
förekommer också gripande scener där Sven tillsammans med dottern får
bensinstopp och ska tigga till sig bensin på en mack. Det är bara så exakt
skildrat, men den sorgliga situationen ställer samtidigt frågan hur vi ska
förhålla oss till Sven. Losern, som jag lite dömande kallade honom. Ska vi
skratta åt honom? Åt hans belägenhet? Nä, det ska vi inte, för vi är ju fina
människor.
Berge
nöjer sig inte med att åstadkomma bekräftande medhåll, utan skapar oreda och
virrvarr hos tankarna. Det är också befriande att för en gångs skull läsa en
svensk författare som verkligen låter sin roman utspela sig i nutid, där modern
teknik har en funktion i intrigen.
Mötet
med Isa är till en början trevande och klichéartat, men det visar sig vara den
bärande delen av romanens kritiska uppdrag: att ifrågasätta kapitalismen. Här
finns embryot till en okonventionell kärleksroman. Speciellt sekvenserna när de
möts och han är ”i karaktär”, det vill säga i sin isbjörnskostym.
Den
thrillerartade upplösningen känns igen från Kontorsninja,
och är kanske inte fullt tillfredsställande. Men även med en lite väl förväntad
upplösning är det här en vågad och skickligt skriven samhällskritisk roman som
också råkar vara förbannat rolig.
(Också
publicerad i Jönköpings-Posten 20/1 2016)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.