I sin fint skrivna
debutbok ger Agnes Gerner legitimitet åt vårt längtansfulla
sneglande mot djurvärlden. Det är en bok som visar att när
människan når sin yttersta gräns slutar hon prata och börjar
skälla.
Mycket talar för
att det vi kallar för civilisationen är en parentes i
världshistorien. Kanske de dramatiska förändringarna inte sker
inom min livstid – men om du är yngre än mig kan du lika gärna
göra dig beredd på att återgå till ett liv med enklare
förhållanden där du får se dig i stjärnorna efter materiellt
överflöd. De goda nyheterna är att människan anpassar sig lätt:
lika lätt som vi har lärt oss tycka om det kapitalistiska samhället
där man ska unna sig saker kommer vi att lära oss tycka om det mer
spartanska levernet.
Det vi inte kommer
att klara oss utan i framtiden är poeter. Även om våra dagars
politiker gärna ser dem som onödiga parasiter fanns behovet av dem
innan människan lärde sig stava till ordet demokrati. En av de
ursprungliga uppgifterna för poeten var att uttrycka sig förebrående
och kritiskt – det engelska ordet ”scold” (skälla på) är
inlånat från fornnordiskans ”skald”, som ju är synonymt med
poet.
Agnes Gerner
debuterar med diktboken Skall, en titel som tydligt skall
utläsas som ett djurläte. Omslagets räv är hämtad från en
1600-talsupplaga av botanikern Conrad Gesners Historiae Animalium.
Enligt biologer som jag talat med kan rävens läte beskrivas som ett
skall.
I boken skildras ett
förlopp som kan sägas röra sig från det mänskliga till det
djuriska. I förloppet ingår ett spädbarns död, beskriven med den
blandning av att vara rakt på sak och suggestivt antydande som är
poesins försprång mot andra genrer – resultatet är en gripande
och oförglömlig scen med en kista och begravningsklänningen som
”en underjordisk uniform”. Sorgen klampar in och verkar förvandla
den sörjande till ett djur.
De djur Gerner
laborerar med är räven, hästen, kon, fågeln, råttan.
Civilisationen har förstört oss, och människan önskar sig en
enklare värld reducerad till de basala behoven: hungern och törsten.
Vi är också detta, eller kan bli, tycks Gerner säga, och gestaltar
det med ett diktjag som är obekväm i möblerade rum, att hon inte
kan foga sig i det städade och civiliserade. Som om rummets
dimensioner inte räcker till: ”Är det grotta eller gryt, detta
hål / av värme som jag krupit in i? / De vattnar dig de torra
dagarna, / inte för att du ska växa, utan för / att du ska
fortsätta vara försvunnen”.
En av poesins
uppgifter är att närma sig gränser, språkets gränser men också
erfarenhetens gränser. Då är Gerners bok omtumlande läsning, som
visar vad vi gör när orden inte räcker till. Enligt filosofin
(Wittgenstein) tiger vi. Enligt poesin (Gerner) tar vi till ljud,
skäller.
Det är sällsynt
med så konsekvent genomförda debuter, där Gerner har tillgång
till en bestämd uppfattning och då blir hennes bok en fin
påminnelse om behovet av ett annat perspektiv. Poeter är nödvändiga
för att de kan ta oss bort från den vanemässiga världen, lära
oss se på världen med nya ögon.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 7/8 2014)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.