Den otrohetsaffär
som skildras i Therese Bohmans nya roman blir mest en ursäkt för
att berätta om utanförskap. Betydligt mer övertygande är dess
plädering för nödvändigheten av livsdrömmar.
”Det enda som
räknas är att ha känt avgrunden”. Så kategoriskt uttalar sig
huvudpersonen i Therese Bohmans roman Den andra kvinnan, hon
som bokstavligen är den andra kvinnan. Älskarinna är hon därför
att hon bestämmer sig för att bli det, när hon iscensätter ett
skeende som sedan inte kan hejdas, därför att hon vill känna
avgrunden.
Hon är namnlös,
strax under trettio, jobbar extra på sjukhusets bespisning, där hon
flirtar med läkarna. Speciellt en av dem, i femtioårsåldern.
Snygg, elegant, gift, och det råkar bli så att han skjutsar hem
henne en gång, två gånger, tre gånger … Hon bjuder in honom,
och de inleder ett förbjudet kärleksförhållande.
Den andra kvinnan
vill bli författare, läser Dostojevskij, Baudelaire, Vilhelm
Ekelund, och har tröttnat på inskränktheten i Norrköping, på de
insnöade vännerna. Hon är besatt av skönheten, och läkaren blir
en perfekt projektion för hennes drömmar, då han representerar det
världsvana som hon saknar hos sina jämnåriga. Hon trånar efter
honom, charmas av hans smicker.
Åtminstone varar
förtrollningen ett tag. Sedan tar romanen några vändningar från
det ljuva till det solkiga, och några av dessa vändningar kanske
frestar på läsarens känsla för det sannolika. Dessa
sammanträffanden misspryder en berättelse som annars gör ett gott
jobb med att framställa en trovärdig och realistisk miljö.
Dels fungerar det
fint med hennes arbete, som här skildras som ett mekaniskt slitgöra
där man måste ta ledigt för att uträtta ett bankärende på
arbetstid, något de med mer privilegierade arbeten kan göra utan
löneavdrag på sin flexibla arbetstid. Och dels när hon besöker
läkarens hem, och registrerar ingrodd disk på en tallrik och tänker
att den kommer att bli svår att rengöra. Den typen av iakttagelser
förankrar berättelsen i verkligheten.
Det är också
befriande med en roman som gör så mycket av miljöskildringen, och
verkligen tydliggör staden Norrköping för läsaren. Eller att
överhuvudtaget läsa en roman som vill något mer än att endast
skildra ett förlopp. Bohman diskuterar arbetarklassens villkor, och
gör det utan att välja förenklade slagord.
Det intressanta blir
ju inte otroheten i sig, med sitt kanske lite för väntade slut. Det
finns en tydlig ambition hos Bohman att skriva en modern flanörroman,
och det spännande ligger i att flanören mister sina manliga
attribut, hatten och mustaschen, och i stället har röd klänning
och högklackade stövlar.
Hennes insats består
i att framställa den här karaktären som en levande gestalt, lika
mycket cyniskt genomskådande som blåögt duperad. Hennes vantrivsel
med samtiden är uppenbar. Då är det inte konstigt att hon söker
sig till de gamla författarna för att hämta tröst, och kanske
skulle hon ha nöjt sig med det, och fattat att läkaren inte var
någon som kunde erbjuda henne mer än tillfällig flykt från
vardagen.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 29/8 2014)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.