När Bret Easton
Ellis första romaner gavs ut i Sverige fick han rutinmässiga
sågningar av kritikerna, som var helt oförmögna att se något
vettigt i hur medvetet och konsekvent han jobbade med sångtexter som
intertextuell metod. Det var inte långt ifrån det TS Eliot gjort i
The Waste Land, med den skillnaden att den högkulturella
inramningen fick det att vattnas i munnen på samma kritiker. Bara
ett exempel: i Lustans lagar lyssnar man på The Smiths ”Reel
Around the Fountain”, vars textrader speglas genom romanens
innehåll: ”It's time that the tale were told / Of how you took a
child and you made him old […] Some people see no worth in you /
Oh, but I do”.
Kanske skulle
kritikerna ha gillat Ellis bättre om det hade medföljt noter? (Som
jag hade fått skriva.) Nu utkommer på Gyldendal Caspar Erics debut
som poet, 7/11, och min första tanke är att jag saknar en
notapparat, då det här refereras till musik som jag inte riktigt är
hemma i (mestadels hip-hop). Att han mitt i boken råkar nämna Ellis
debutroman Less Than Zero är exempel på den typ av konstiga
sammanträffanden som världen är så rik på.
”Seven Eleven”
är ju en affärskedja som möjligen var märkvärdig förr, med sina
generösa öppettider, men nu är ju minsta svenska ica-affär hack i
hälarna, och kunde heta ”Seven Ten”. Möjligen kan titeln också
utläsas som en anspelning på det ödesdigra amerikanska datumet
9/11: då handlar det om vad som utspelas kort innan katastrofen. Nog
finns det en viss annalkande katastrofkänsla i dikterna, och i
extramaterialet nämns rentav datumet.
Eric skriver rasande
samtidspoesi, med gott om varumärkesdroppande och samtidsreferenser
inom musik och reklam och tv-serier, begrepp som normcore, wtf. Hans
diktion kan givetvis lätt associeras till Yahya Hassan – typiskt
nog nämns också den unge danska fixstjärnan, då Eric drömmer om
en beef med honom, för att göra sig själv mer kommersiellt
gångbar. Han drömmer också om att vara rappare, och det är väl
så omslagets pose ska tolkas, även om han ser misstänkt ut som en
dj med händerna i luften. Fast fingrarna ska simulera pistoler.
Det är dikter med
hashtags, något som känns en aning utstuderat. Men jag är
förmodligen utanför måltavlan – Eric lever ett liv i spänd
förväntan, i den speciella sorts rastlöshet som är ungdomen
förunnad. Han är 27, kanske den ålder då man ålderskrisar som
värst. Här nämns Miley Cyrus, förutom Nick Caves ”Higgs Boson
Blues” hennes första framträdande i en dikt, som jag har läst.
Vad rör sig i
huvudet på en 27-åring 2014? En kort abc-dikt som inventerar
alfabetet summeras effektivt på danska med de sista bokstäverna:
”æerlighed / øl / åh”. Exakt min känsla. Eric får verkligen
fram hur det är att vara ung, fattig, osäker, liksom i stand by.
Nästan allt handlar om sex, den korta rörelsen från youtube till
youporn.
Det är oron som
driver honom framåt, i de otåliga dikterna som samtliga inleds med
ordet ”jag”, och låser därmed in dem i en viss tolkningsmodell.
Ett diktjag som inte bryr sig om att vara särskilt sympatiskt, utan
gärna får sina tjejer att gråta – när han inte själv försöker
gråta. Som ung strävar man mot cynismen, det är lika naturligt som
solrosens strävan mot solen. Men det är svårt att vara blasé när
man samtidigt har äkthetsideal. Det är en typ av dikt som också
skrevs på 80-talet, dikter som nog inte stått sig särskilt väl,
och frågan är vad man ska säga om Erics dikter om trettio år. Nu
kan sägas att det är tur att han inte är svensk, då han
frivilligt tar på sig en t-shirt från äckelföretaget American
Apparel.
Mycket handlar också
om den typ av äkthet som blivit hip-hopens ideal, med resonemang
kring Kanye Wests hologram och i vilken mån man som individ ens
existerar, vad som är IRL och second life och sociala medier. I
mångt och mycket liknar det en oredigerad dagbok – en blogg, som
man sa förr, 2006.
Det ska vara så, så
mycket fattar till och med jag – och det ska också vara den här
ursinniga rörelsen i dikten, det här jäktade rap-tempot som man
antingen gillar eller inte gillar. Om det är tilltalande? Min inre
27-åring vill nog framhålla det som så, medan jag som sur kritiker
saknar fotnoterna, och undrar vem fan Lil' Wayne är.
Kul när du recenserar ny dansk poesi! Jag skulle gärna vilja veta vad du tycker om Ninette Larsens "Hybrid".
SvaraRaderaTack! Nä, har inte haft möjligheten att läsa den. Är den bra? (Dum fråga!)
SvaraRadera