Det var 2008 som
Peter Englund gav ut sin bok om första världskriget, Stridens
skönhet och sorg, där han valde det ovanliga greppet att
skildra förloppet utifrån olika individers berättelser, och därmed
skapa ett nytt sorts mönster. Det var en på många sätt enastående
bok, där fokus låg mindre på det större världsavgörande
skeendet och mer på de enskilda människoödena och hur de drabbades
av kriget.
Nu utges en
lyxutgåva av denna bok på Natur & Kultur, där avsikten är att
varje krigsår ska generera en volym som utkommer hundra år efteråt.
Alltså är det nu dags för första året, 1914. Stridens skönhet
och sorg. Första världskrigets inledande år i 68 korta kapitel.
Där den äldre bokens första år stannade på sidan 74 har året nu
svällt ut till strax under 300 sidor. Anledningen är att boken har
getts ut i drygt 20 länder, och för varje ny utgåva har Englund
lagt till ett människoöde, så att de ursprungliga nitton ödena nu
har blivit fyrtio (däribland konstnären Kokoschka och författarna
Musil och Kafka, där de förstnämnda skyndade sig att tjänstgöra,
den sistnämnde som bekant inte). Dessutom finns kartor och ett annat
fotomaterial här. Vidrigheterna förstärks av bilderna – det
räcker med en av dem för att man ska bli pacifist.
Det
är alltså vardagen som skildras, filtrerad genom de olika
personerna. Ett annat nytillskott är en svensk tonårig legosoldat
som tar värvning i franska främlingslegionen. Det är nu nästan på
dagen hundra år sedan detta krig utbröt, och Englund visar hur
naiva många var i inledningsskedet, att det fanns hopp om snabb
lösning och att det inte skulle få så fatala konsekvenser. Föga
anade de hur skändligheterna skulle ta sig in i vardagslivet, hur
idyllen skulle våldtas både bildligt och bokstavligt.
Väderiakttagelser och tidningsrubriker ger också en påtaglig
närvarokänsla, där man liksom läser tidningen över axeln på de
medverkande.
Här
får vi veta att många judar tog värvning frivilligt i tyska armén.
Vi får också några insikter i kolonialismens roll, att rivaliteten
och avunden mellan Tyskland och Storbritannien var något som tog sig
in i kriget, samtidigt som bilden fördjupas för unge Fritz Nagel
som kämpar för tyskarna samtidigt som han är förlovad med en
engelsk kvinna. Englund pusslar med sina källor, och skriver med ett
slags beskedligt tonfall, som bara förstärker det otäcka
innehållet. Som när vi redan 22 augusti tar farväl av en av
bidragsgivarna, överårig tyske soldaten Udo Kraft som pardonlöst
skjuts ihjäl. Han bara försvinner ur sammanhanget, men inte utan
att ha gjort sitt avtryck.
Englund
skriver telegramartat, korthugget, något som oftast är en tillgång,
då det skapar en närvaro i händelserna, att det också
talspråkliga tilltalet kan likna dokumentärens berättaröst. Den
typ av tautologi som illustreras av formuleringar som ”orsaken till
varför” förekom inte i den förra boken, så möjligen har
Englund slarvat lite med de nyskrivna texterna. I gengäld har han i
något enstaka fall gjort tillägg till de gamla bekanta: åtminstone
minns jag inte från förra boken juldagens rapport från Alfred
Pollard, där Englund citerar: ”Krig sägs ta fram de värsta
sidorna hos människan. Det tar också fram de noblaste.” (I min text om boken parafraserade jag denna sentens, men hänvisade till
filmregissören Nicholas Ray, som förmodligen läst Pollards
memoarer.) Som bekant firades ett inofficiellt vapenstillestånd
denna första jul, där engelsmän och tyskar sjöng julsånger för
varandra från varsina skyttegravar.
Det
slår mig också att i den mån boken uppfattas som ovanlig beror det
måhända på ens bakgrund. En historiker ser det nog som nydanande,
medan en van romanläsare känner igen stilgrepp och berättarteknik,
och kanske är det så boken ska läsas – som skönlitteratur.
Vilket inte innebär att man behöver gå miste om sanningsbegreppet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.