På omslaget till
Camilla Hammarströms nya diktbok Tunnlar är skriften i
orange relief mot en inzoomad trädyta, typ bark, eller åldrad hud.
Det är snyggt, och kanske en markering mot läsaren att pröva på
en taktil läsning.
Hammarström
debuterade som poet 1990, har givit ut en handfull diktböcker, men
också en riktigt fin bok om Karin Boye. Det här är en efterlängtad
bok, som jag tar mig an med lika mycket nyfikenhet som högt ställda
förväntningar. Som infrias? Ja, men inte genast.
Det är skrivet i
tre olika delar, i tre olika stilar. Första delens prosadiktliknande
textsjok följs av mittenpartiets mer traditionellt diktliknande
långdikt och så vidtar avslutningens helt aparta fragmentariska
bitar, dessutom skrivna i två olika färger. Hammarström behärskar
alla tre stilarna. Hon behärskar också språket, något som kan te
sig vara en självklarhet – men det handlar om att vara dess
domptör, att vara den som lyckas rida på dess vågors rytm, något
som sannerligen inte varje svensk poet förmår.
I dikterna finns ett
tydligt tilltal mot ett ”du”: som läsare blir jag givetvis
involverad, uppfattar det som en invit. Med vaga metaforer tar
Hammarström till orda, och berättar en historia, en annorlunda
historia som verkar värja sig mot det distinkta. Första delens
”Tunnlar” skildrar en färd in mot det skogslika. Det är ett
djärvt anspråk, med en natur som jäser, kokar, lever, medan
människan passivt åser, och kanske rentav övergår i natur av ren
och skär avund. Att hantera naturen, vara antingen i eller
utanpå den. Naturen som fast materia, medan människan är
ett begrepp av flyktigare slag – som i avslutningsdelens ”Atomer”,
med ord som svävar luftigt över boksidan, som om det spatiösa
avlöser det kompakta.
Man skulle kunna
säga att Hammarström saknar stil, om det inte vore för att det
låter förklenande. Hon skriver ut konstateranden som liknar vaga
utsagor, som vägrar inordna sig och erbjuda en sammanhängande
helhet. Hos de flesta svenska poeter som blivit ett namn finns en
benägenhet att låta läsaren andas ut: det ordnar sig, i prydligt
fyrkantiga enhetliga slutsatser. Generellt är svensk poesi besatt av
syntesen.
Men inte
Hammarström, som skriver elliptiskt, på ett språk som inte riktigt
fäster eller lägger sig till rätta. Ett repellerande språk. Gud
må hjälpa mig, men jag kan inte låta bli att gilla den
inställningen, i synnerhet i bokens andra del, långdikten
”Dagarna”. Där följer vi ett du som rör sig i bekanta miljöer
som invaderas av ovana saker, det som inte hör dit. Det som
åstadkoms är en svindel av en art som måste betecknas som pur
poesi: ”När det dånar, det som rör sig fritt och avger / sina
ljud där inne. Ett förebud. Svindeln som omger oss / när vi
blickar neråt, mot det blå och kanske omöjliga. / Yrseln när man
blir varse.”
Då skriver
Hammarström fritt och ledigt om det sublima ögonblicket då ”det
ohyggliga log” (att hon lånar Rilkes röst känns helt logiskt, då
hon för ett par år sedan gjorde en rätt suverän översättning av
hans Duinoelegier).
Även här företas en vandring nära skogen, där det viktiga blir
att befinna sig med fullständig närvaro i nuet, i ögonblicket,
även om det rör sig om flera tidsplan: nuvarande och förfluten tid
som kan närvara även i framtida tid, vars tid omsluts av förfluten
tid, med Eliots ord från ”Burnt Norton”. Det är ett du som går,
som simmar. I rörelse, kunde man säga.
Djärva anspråk,
som jag sa, och Hammarström är utpräglat modernistisk, på ett mer
genomtänkt avancerat sätt än vad vi annars förknippar med denna
idétradition. Hon vågar ta risker, och det är inte heller något
som är allt för vanligt hos svenska poeter. Inte riktigt så att
hon alienerar läsaren, men här saknas ändå det där summerande
som kan bli ett maner hos hennes kolleger. Du blir inte riktigt klok
på avsikten, kan bara följa rundgångsorden som cirklar fram och
tillbaka, med ljumskarnas olust, ljusets härjande strålningar,
kroppens drift mot något som inte kan sluta bra.
Om första delen
delvis skildrar vetenskapens begär att mäta och kontrollera världen
– rentav en censor hittar dit, kanske förlupen från romanen
Kallocain, medan mittpartiet har passaren som symbol för det
mätbara – är avslutningen mer uppsluppen, med de eteriska
atom-dikterna, där den svarta skriften bryts mot utspädd grå
skrift. Det är en skönhet som gör våld på dina invanda
föreställningar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.