Enligt Freud är den
sexuella akten alltid en angelägenhet mellan tre personer. Kyrkan
har i alla tider också gjort sitt bästa för att blanda in en
tredje part – att lura dig att tror att Gud bryr sig vad du gör
tillsammans med en annan människa.
Bokstavligt är det
här förhållandet i Johan Heltnes BOATS-roman Det finns
ingenting att vara rädd för (Natur & Kultur). Huvudpersonen
med det snarlika förnamnet Jonathan är med i Livets ord i Uppsala,
och genomgår en ömsesidig förälskelse i Nina. Cheferna i sekten
lägger sig givetvis i, med motbjudande och befängda frågor som
”Hade ni penetrationssex?”
Jonathan lider också
av epilepsi: ett svårartat stigma för den som ingår i religiösa
sekter. Det botas ju – liksom homosexualitet, med känt exempel
från Carola – med förbön. Den som inte botas är svag i tron. Så
nog våndas Jonathan. Dessutom träffar han alltså Nina, och deras
inledande kyssar övergår snart i mer än så. Allt skildrat
träffsäkert av Heltne, där intensiteten i deras möten stegras
medan församlingens ogina smutsiga ögon sneglar missunnsamt mot
dem.
Hur synd är det om
Jonathan? Hur svårt är det att bryta med den här destruktiva
kyrkan? Inte vet jag: men romanen är ett bevis på att det löser
sig för protagonisten. Själv saknar jag referenser till miljön,
har knappt satt min fot i en kyrka sedan konfirmationen, och min enda
erfarenhet av frikyrklighet var att jag som tonåring lockades med på
en lovsångskonsert som bara gjorde mig deprimerad. Däremot växte
jag upp i en miljö där religionen ersatts av idrott, där varje
helg var vigd åt besök i andra kyrkor, alltså fotbollsplaner och
ishockeyhallar. Det kanske låter hädiskt, men för en tonårig
pojke kan det vara ett lika stort steg att då göra som jag gjorde,
och helt bryta med den miljön, inför faderns oförstående blick.
Heltne berättar
lite okronologiskt, inleder med en resa till Israel, och sedan
tillbaka till Jonathans första taffliga möten med Nina, för att
sedan skildra en kort vistelse i en sommarstuga, där taffligheten
fortsätter, och så till sist inledningen av en ny skoltermin, och
den stora konfrontationen.
Ett problem med den
här typen av böcker är att det onda demoniseras. Sällan finns
några nyanser kvar när författaren har filtrerat allt genom det
svartvitaste filtret i skrivarlådan. Kanske för att nyanserna
aldrig funnits där? Sektens intresse för sex, till exempel: kan
ingen bara berätta för dem hur osund deras fixering är? Ett annat
problem är att både Jonathan och Nina blir platta karaktärer. Hon
är vacker, han är kåt. Om du undrar hur många gånger coitus
interruptus kan gestaltas i en roman kan du mycket väl få det
slutgiltiga svaret här. Det är som att läsa en skruvad variant av
Twilight: här kan de inte ha sex därför att Jonathan
riskerar att drabbas av epileptiska anfall.
Det ännu större
problemet med Heltnes bok är samtidigt dess största förtjänst.
Han bifogar evighetslånga predikningar ordagrant. Gud må hjälpa
mig, men jag kan inte för mitt liv förstå lockelsen i denna unkna
miljö med uppenbart storhetsvansinniga predikanter, dess smaklösa
estetik som vadar i kitsch upp till midjan. Är det själva idén:
att göra församlingen så uttråkad att den till slut går med på
vad fan som helst för att undkomma tjatet?
Men lika långa
samtal med psykologen är nedplitade ordagrant, utan urskiljning. Jag
kan tycka att en av författarens viktigaste uppgifter är
redigeringsarbetet. ”Utrota varannan rad”, rådgav Nils Schwartz
i en gammal recension en svensk roman, ett råd som känns mer och
mer som en universallösning.
Hur kan det då bli
till en förtjänst? Jo, Heltne ställer sig inte i vägen, utan
redovisar sin historia som den föreligger. Han lägger sig inte i
med förmaningar. Berättar mer än han beskriver. Det är också
spännande hur vi hela tiden anar närvaron av något annat – dels
i den kamera som filmar Jonathan på sjukhuset för att inte anfallen
ska hota hans tillvaro, och dels i hans känsla att vara betraktad
vid andra situationer. Det är som om Gud ändå existerar, om än
endast i form av osynlig gestalt i en roman.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.