Rocksångaren Johan
Holmlund skriver en traditionell poesi om människans förhållande
till naturen. Den kunde ha behövt lite mer av rockens slyngelaktiga
charm för att budskapet ska nå ut.
En gång för länge
sedan distribuerades musik på andra sätt än på spotify eller som
mp3-filer. Cd-formatet hade inte hade slagit igenom, och vinylskivan
var ett för kostbart projekt för de skivor som idealistiska
tidskrifter skänkte sina prenumeranter. Ett nummer av Sound Affects
medföljdes av en instabil tunn plastbit där man var tvungen att
placera en tioöring inom en ditritad cirkel för att skivan inte
skulle wobbla vid 45 varv.
En av låtarna var
sensationellt bra: ”Cloud Chamber” av det svenska bandet Easy
(fast de då fortfarande hette TV Pop Crisis). Knastret och spraket
var ungefär fyrfaldigt värre än vid andra sjutumssinglar. I mina
öron lät låten nästan lika bra som Stone Roses och Happy Mondays,
och engelsk press menade att det bara var en tidsfråga innan de
skulle bli lika stora som dem.
På grund av
skivbolagsproblem uteblev framgången, och Easy är en parentes i
svensk rockhistoria, även om de fortsatt göra skivor – den
senaste kom 2012. Sångaren Johan Holmlund har också gett ut ett par
diktsamlingar, och nu utkommer han på förlagt Ström+1/Göran
Strömqvist förlag med På
land.
Genast kan sägas
att han skriver i den mest traditionella av fåror. På ytan är det
inte alls något anmärkningsvärt över hans korta dikter, som
iscensätter samspelet mellan människan och naturen, kanske svensk
poesis största särdrag.
Vi kommer från
havet, vi människor, och i dikterna här tar vi oss alltså upp på
land. Tiden går, vi blir allt mer civiliserade, söker oss mot de
arkitektritade städerna. Samtidigt som längtan efter det
ursprungliga är vårt obevekliga öde. Det är lätt att sympatisera
med Holmlunds projekt, att bekräfta hans världsbild, hans
nostalgiska saknad: ”Vi kan inte väcka de döda till liv / men
inte sällan väcker / de döda oss”.
Det är ont om
riktigt genuina svenska rockpoeter. Lundell har gett ut några
diktsamlingar, men de är av erbarmlig kvalitet. Mattias Alkberg är
den enda jag kommer på som kommer undan som både rocksångare och
poet, med en handfull diktböcker som är värda att tas på allvar.
När Holmlund i den här boken skriver att ”Du föds i färg men /
dör i svartvitt” undrar jag ändå om han inte är på väg att
bli poet på riktigt, men sådana ögonblick är för sällsynta.
Holmlund skriver
prydligt, stillsamt, nästan för varsamt ibland. Då kan jag längta
efter rockmusikens mer oborstade sidor, att något ska skaka liv i de
här diktraderna och göra dem mer subversiva och farliga. Vi
skrattar gärna åt femtiotalets moralpanik när Elvis slog igenom,
men faktum är ju att de hade all anledning att bäva, för när rock
fungerar som bäst är den konfrontativ och uppviglande.
Liksom poesin. Det
är en underskattning att tro att poesi enbart ska ägna sig åt
vackra ord. Mer handlar det om att förändra oss, och eftersom jag
läser Holmlund som att han är ute i ärendet att varna oss vore det
på sin plats om han ansträngde sig mer för att göra oss
aktsammare.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 11/4 2014)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.