Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

13 mars 2012

Simpsons hit och Simpsons dit ...

Jag är troligen inte den enda som har irriterat mig på DN:s experttyckande bibliotekarie. Senast i lördags uttryckte hon sin odelade beundran för hur tv-serien Simpsons refererar till böcker och litteratur: "I en del amerikanska skolor används 'The Simpsons' i litteraturundervisningen. Sveriges lärare borde ta mig tusan göra detsamma." Men jag är trött på alla dessa antaganden! Det är klart att vi använder Simpsons i undervisningen! Herregud, Homer Simpson är ju en karaktär i en av mina favoritromaner, Nathanael Wests The Day of the Locust. När vi läser (0m) Hamlet tittar vi förstås på Simpsons brutala sammanfattning, liksom vi beundrar deras version av Poes "The Raven", och lita på att varje gång vi nämner Thomas Pynchon berättar vi om hur han medverkade i serien efter att hans barn bett honom, under villkoret att han fick ha sitt huvud i en papperspåse (hans villkor). Och givetvis illustrerar vi begreppet palimpsest när vi läser om "The Madwoman in the Attic" med rymdmonstrens kokbok How to Cook (for(ty)) Humans.
Men det finns en gräns för hur populistisk man kan vara, och ibland behöver vi lärare låta eleverna vara ifred med sin smak, för de är inte alltid intresserade av att analysera sina favoriter: det är en vanlig missuppfattning att skolan behöver bli mer anpassad till den så kallade "verkligheten", att vi ska "möta eleven där hen befinner sig". Dessutom är inte Simpsons den enda tv-serien som refererar till litteratur - i lördags, samma dag DN:s bibliotekarie missionerade, citerade Lauren Branning i Eastenders (BBC Entertainment) Virginia Woolf.

2 kommentarer:

  1. Jag förstår inte riktigt vad din kritik går ut på. I Jenny Lindhs ursprungstext påstår hon aldrig att Simpsons är den den enda teveserien som har litterära referenser, vilket du säger att hon gör. Och används Simpsons regelbundet i litteraturundervisningen i Sverige, vad har du för belägg för det? Det känns mer som om du gör en rewrite av hennes fråga, med delvis samma exempel.

    SvaraRadera
  2. Äsch, då kunde hon ha skrivit "fler av Sveriges lärare"! Inte vet jag om hon menar att hon vet att det finns fler serier som refererar till litteratur - min poäng var bara att det kan vara lite onödigt att som lärare jämt klampa in på elevernas territorium, att de kan få ha nåt i fred. Eller ska vi analysera Skrillex-texter?

    SvaraRadera