Poeten Ingela
Strandberg är en doldis i den svenska samtidslitteraturen. Fast det är en
självmotsägelse: som poet blir du väl per automatik en doldis i sammanhanget,
förpassad till de artiga recensionerna och de enstaka prisnomineringarna. Det
som diskuteras i offentligheten – i den mån litteratur diskuteras – är ju till
nästan uteslutande del prosan. Hur otillräcklig och tråkig en svensk roman än
är – tacka fan för att den ska bli föremål för långrandigt ältande i debatter
om vad man får skriva och inte får skriva …
Vi som följt
Strandberg en längre tid blev förstås glada när hon med några av sina senare
böcker fått viss uppmärksamhet – både för samlingsvolymen Vid oro skog 2016 och den kryptiska lilla samlingen Att snara en fågel 2018 – böcker som det inte går att känna sig färdig med,
böcker som fortsätter att sprida sin – tja, oro
till läsaren.
Oro är ingen dålig
utgångspunkt för poesin. Nattmannen
är en ny samling av en poet som nyligen krönts till dels ”den svenska poesins
främsta gothdrottning” av Jonas Thente i DN och dels ”den svenska poesins
countrydrottning” av Magnus Ringgren i Aftonbladet. Själv tycker jag Strandberg
skriver i ohygglighetens poetik – att hon är en poet som investerar åtskilligt
i sitt utforskande av skrämmande inslag, att hon skriver fram en magi det
vardagliga och gör tillvaron gåtfullt orolig. Där finns en busskur som utgör en
slags fristad, och förbinder tematiken med den tidigare förankringen i vägar,
att vara på väg, att utnyttja vägen både som metafor och som konkret trop.
I den ovanligt
frikostiga presentationen av boken berättar Strandberg om konceptet ”nattmannen”,
som också kallades rackare när hon var barn: de som fick skitjobben, och i
poetens omvandlade men inte förvanskade blick utses till ”uselhetens mästare”.
Kanske skitjobben infiltrerade deras personlighet, fick dem att bära en skam
som var så stark att den också övertog diktjagets person. Diktsamlingen
skildrar mötet mellan detta unga diktjag och en nattman – en mörk trickster, en
sabotör, en samvetslös farlig man.
Här kopplas han
också till Narkissos, när Strandberg låter myt och verklighet samspela i en
berättelse där självförakt och självkärlek går hand i hand. Bokens omslag
innehåller tuschstreck som kan associera till både skogens träd och de rispor
en okänslig hand kan åsamka sitt offer. Men det hemska är en känsla – eller snarare
egenskap – som rör sig fritt mellan förövare och offer, där Strandbergs nattman
”drar sig tillbaka / till ett annat mörker / bort från min rädsla”, ungefär
såsom Nick Caves stalker i ”From Her To Eternity” smyger in till sitt offer och
smiter, ”Outta her nightmare / and back into mine”.
Strandberg skriver
på en udda språklig rytm, i fragmentariska rader som inte blir rumphuggna eller
fragmentariska, tack vare en omsorg om det narrativ som bär upp de korta
raderna, där ofullständigheten blir en tillgång, där bristen tillåts vecklas ut
i svepande rörelser. Den våldsamma tematiken återspeglas i ett våldsamt språk,
där det är kargt, ordfattigt, men som sagt, aldrig på ett frustrerande sätt.
Hon har en språklig sensibilitet som är svår att inringa, men som måste sägas
vara av unikt slag.
Intresset för den
dödsbringande mannen, med anknytningar till mytens gränslösa gräsligheter, kan
erinra om Katarina Frostensons diktsamlingar från tidigt 90-tal – där mannens
hela funktion är att ta den oskyldiga kvinnan av daga. Strandbergs metod rör
sig bakåt i tiden, mot de eviga beskaffenheter som utgör det mänskliga
tillståndet. För så är det ju: det här skulle inte vara så bra om det inte vore
för att hon säger så avgörande saker om vad det innebär att vara människa.
För också: det här
är så sensationellt och häpnadsväckande bra! Nattmannen är en bok som kan läsas som en pendang till Att snara en fågel – att den frigör den
potential som fanns både i den boken och i Strandbergs tidigare diktböcker.
Mytinslagen förskjuter också fokus från den privata till det eviga:
Efter Narkissos vet jag
att tjärnens vatten
förstärker mitt blod
Hennes nattman blir
också en ersättare, den som får finna sig i att vara reserven för den
narcissistiske vettvilling som också blir en del av det manliga – att vara dömd
till givna roller som självupptagen egoist och hotfull förövare.
Det mänskliga som
Strandberg utforskar blir en uppgörelse om våra begärs djupaste mörker (eller
mörkaste djup). Det finns något ofrånkomligt och kompromisslöst i hennes dikt,
något som befriar och lyckas sprida en besynnerligt rik ingivelse av mötet med
det som inte går att undvika. I hennes bildvärld har ljus och mörker lika hög
prioritet, och det är förstås också därför det gör så starkt intryck – att hon
inte bara sprider hopplöshet, till exempel.
Att vara människa
innebär att utnyttja eller utnyttjas. Så enkelt kan våra villkor summeras, och
att påstå något annat blir hyckleri. Vi tillåts överleva endast på villkor att
andra går under – både på individnivå och på strukturell samhällelig nivå. Man
kan blunda för mindre, och det gör ju de flesta av oss, när vi till exempel fortsätter
plundra jorden på resurser. Livet är djävligt, och vad gör man av en sådan
insikt?
Ja, man gör som
Strandbergs diktjag: blir den avgrund som stirrar djävligheten rakt i ögonen.
Hennes diktjag riskerar allt i mötet med nattmannen, och försöker leva livet i
en tvärtom-princip, där den största renheten bara kan uppnås när du fyller dig
med synd. Är det en paradox? Jo, fast så är ju också vi människor, vandrande
paradoxer, där exakt allt vi säger, gör och står för kan vändas till sin
motsats.
Ändå kan jag inte
låta bli att undra, när jag läser Strandbergs otäckt klarsynta summeringar: vad
kostar sådana insikter?
Jag har min fria vilja
Bortsett från begäret att
se honom
Att rätta till hans mörker
om halsen
En bild som denna: ”Att
rätta till hans mörker / om halsen”, vad kostar det? Eller när hon erotiserar
döden, söker den närhet som bara döden kan erbjuda, när allt sätts på spel.
Kanske diktjaget söker sig till döden för att de förstår varandra. För det här
är en kärleksdikt där skräcken har tagit över – en skräck som ändå inte lyckas
övermanna diktjaget.
Det ljusa och det
mörka blir lika aktiva inslag, och båda är lika nödvändiga för att fullborda de
vi är. Strandbergs dikt handlar om att passera gränser, något som alltid är
nödvändigt, men också om att värdesätta dessa gränser. Jag kan inte tycka annat
än att det är förbluffande hur skickligt hon iscensätter denna berättelse,
renodlat och synbart enkelt, men också med sådan genomslagskraft. Det blir då
en dikt som stillsamt men bestämt påminner om hur våra erfarenheter formar oss.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.